Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Turecký filmový deníček II. - Aşk Tesadüfleri Sever

V nedávné době vyšla krátce po sobě tři DVD s očekávanými a divácky úspěšnými tureckými filmy, které se vyplatí nejen vidět, ale také se o nich trochu šířeji rozepsat. A protože čtenáři většinou neradi moc dlouhé příspěvky, budu si v tomto díle "deníčku" muset vystačit jen s prvním z nich. Jako předtím platí, že je recenzovaný snímek snadno dostupný oficiálními i neoficiálními cestami, a to s anglickými titulky.

 

Aşk Tesadüfleri Sever (2011)

Drama / romantický / komedie, 118 min.
Režie: Ömer Faruk Sorak

Film, jehož název znamená něco jako "Láska má ráda náhody", je již pátým režijním počinem Ömera Faruka Soraka, jehož doménou byly dosud moderně natočené komedie, z nichž z nejznámější je bezesporu parodie na hollywoodská sci-fi G.O.R.A. (2004) a nejpovedejší asi studentská dramedie Sınav (2006) stylizovaná do podoby akčního thrilleru. S Aşk Tesadüfleri Sever Sorak poprvé vstoupil do žánru romantického dramatu a kladné ohlasy diváků i kritiky napovídají, že ani tentokrát nešlo o krok vedle.

Na tklivá melodramata se ostatně turecké publikum nechává chytit rádo, o čemž svědčí i famózní (a zasloužený) úspěch snímku Issız Adam (2008) či četné pozitivní ohlasy na nenápadnou a skromnou indie romanci Başka Dilde Aşk (2009). V porovnání s těmito filmy je Aşk Tesadüfleri Sever výrazně rozmáchlejší a komplikovaněji vystavěný, avšak sdílí s nimi i nepřehlédnutelné společné znaky: Především ve všech třech případech sledujeme nějakým způsobem nestandartní milostné vztahy dvou lidí, kteří zastupují moderní, částečně pozápadněnou vyšší střední třídu s individualistickým myšlením i způsobem života.

Hrdinové nosí džíny a moderní trička, jezdí v drahých autech, baví se v rockových klubech, opíjejí se do němoty, souloží spolu na prvním rande, vzpírají se přáním rodičů a zařizují si život jen podle svých vlastních představ a nejsou přitom zobrazováni jako karikatury "morálně zdegenerovaných zápďáků", jak tomu někdy bývalo ve filmech z yeşilçamovské éry, které se podbízely tehdejšímu lidovému vkusu. Posun hodnot a životních priorit je mimochodem vtipně reflektován ve scéně, kde jedna z vedlejších postav dojatě vzlyká při sledování 'Selvi Boylum, Al Yazmalim' - slavného filmu z konce 70. let, jehož konzervativní venkovská hrdinka chodí na veřejnosti zahalená v souladu s islámskými předpisy a nakonec upřednostňuje život u rodinného krbu se starostlivým "tatíkem" před romantickou láskou k sebestřednému floutkovi.

I ženská hrdinka Aşk Tesadüfleri Sever se v jeden čas rozhoduje mezi dvěma muži, ale její situace je poněkud složitější. Zmíněná slečna se jmenuje Deniz a narodila se 1. září 1977 v Ankaře krátce poté, co do auta její matky narazil pár spěchající do porodnice. Tomu se ve stejný den narodil syn Özgür, jenž je druhou ústřední postavou snímku. Tato automobilová kolize byla první z dlouhé řady podivných náhod (a nehod), které porůznu propojovaly životy Özgüra a Deniz, byť je zároveň vždy něco rozdělovalo. Jako děti se spolu načas sblížili, ale nakonec si šel každý vlastní cestou. V dospělosti se oba opět setkávají v Istanbulu - to už je Özgür slavným fotografem a Deniz úspěšnou divadelní herečkou, co má šanci dostat roli v chystaném francouzském filmu - a při postupném vzpomínání na zážitky z dětství mezi nimi opět přeskočí jiskra. Jenže stále nic není jednoduché - Deniz má totiž před svatbou se snoubencem Burakem z bohaté tradicionalistické rodiny a Özgürův zdravotní stav se kvůli vrozené srdeční vadě rapidně zhoršuje. A samozřejmě má osud v zásobě ještě několik ironických náhod, které životy celého páru ještě více zamotají...
Zatímco Issız Adam a Başka Dilde Aşk jsou natočeny a odehrány vcelku autenticky a civilně, Ömer Faruk Sorak pro svůj nímek zvolil výraznější stylizaci a sáhnul po typických výrazových prostředcích blízkovýchodních melodramat, jenž se nacházejí někde napůl cesty mezi realistickým evropským filmem a exaltovaným Bollywoodem. To se projevuje jak v efektním vizuálu plném sytých plakátových barev, tak v nápadném zesílení emočního působení, jehož je dosaženo hlavně expresivním herectvím a užíváním výrazně náladotvorné hudby (film mimochodem dělá až nepříjemně okaté promo kapele TNK, žel tento druh vzájemná spolupráce známých hudebníků a filmařů je v Turecku stále častější).

 

 

Stejný prostor jako současnému dění je věnován i flashbackům do minulosti obou hrdinů, z čehož vyplývá dvojjakost nálady celého filmu. Zatímco současnost je podávána spíše smutně a realisticky, nostalgicky pastelové vzpomínky na minulost (byť ta minulost není vždy radostná) jsou plné komických sitaucí, vřelých úsměvů, roztomilých dobových detailů a pop-kulturních odkazů. A nejen tehdy, když se divák snaží rozluštit smysl této rozpolcenosti (Jistěže lidé mají vzpomínky většinou idealizované, ale sleduje tím režisér i něco jiného, než jen banální teze o prchlivosti štěstí a potřeby uchovat si vzpomínky na to dobré?) musí se ptát, zda Sorak natočil jen sympatickou žánrovou hříčku pro pobavení, nebo jeho film nabízí i hlubší interpretace.

Jednotlivé dílčí příhody, z nnichž se děj skládá, jsou prý ve většině případů inspirované skutečnými zážitky samotného režiséra a jeho přátel, takže se docela nabízí možnost, že tvůrcům nešlo o víc, než se jen zamyslet nad tím, jestli to, čemu říkáme "osudová láska", nemůže být jen šťastnou shodou několika okolností. Nejde však přehlédnout, že film obsahuje i nějaké vedlejší motivy, jejichž role v celku je pohříchu nepříliš jasná. Jde především o docela nápadné odkazy připomínající, jak bývá téma takové "osudové lásky" běžně zachycováno ve filmech (hrdinové sem tam nějaké sledují a občas je i napodobují; Deniz jako malá holčička dokonce vybízí Özgüra k polibku slovy "pojďme točit film") nebo v exaltovaných divadelních hrách (v nichž Denis vystupuje). Však taky vyústění Aşk Tesadüfleri Sever nakonec vypadá jako vystřihnuté z nějaké antické tragédie...
I s tím, že ponecháme otázku interpretace nezodpovězenou, je ovšem možné označit Aşk Tesadüfleri Sever za zdařilý a doporučeníhodný film. O to, že nenechá diváka chladným se s dostatečným nasazením stará Sorakova nápaditá režie a smysl pro nadsázku, malebná kamera Veliho Kuzlu (točil se Sorakem i G.O.R.u a Sınav) a v neposlední řadě fungující jiskření mezi hlavními protagonisty, z nichž si větší pochvalu zaslouží pohledná a přesvědčivá Belçim Bilgin Erdoğan v roli Deniz, než permanentně se culící Mehmet Günsür, který ztvárnil Özgüra.

Autor: Miroslav Libicher | neděle 15.5.2011 15:07 | karma článku: 9,18 | přečteno: 1708x
  • Další články autora

Miroslav Libicher

Japonští pornoherci se počítají na desítky. Zahraniční zájemci o jejich práci na miliony

Provozovatelé anglojazyčných webů, které se věnují japonské pornografii, uvádějí, že velmi často dostávají zprávy od mužů z celého světa, kteří se zcela vážně ptají, co mají dělat, aby mohli v Japonsku působit jako pornoherci.

15.8.2022 v 18:13 | Karma: 8,42 | Přečteno: 396x | Diskuse| Společnost

Miroslav Libicher

Visa a MasterCard chrání naši počestnost - hanbaté filmy z Japonska už si nekoupíme

Hlavním světovým regulátorem trhu s pornografií nejsou zákonodárci, ale provozovatelé platebních služeb.

14.8.2022 v 15:59 | Karma: 11,27 | Přečteno: 481x | Diskuse| Společnost

Miroslav Libicher

Yua Mikami – idol z filmů pro dospělé

...aneb o nejvýznamnější světové pornoherečce, kterou jste (nejspíš) dosud neznali a znát byste ji měli.

14.2.2022 v 13:48 | Karma: 13,64 | Přečteno: 1298x | Diskuse| Kultura

Miroslav Libicher

Kapitán Irák zasahuje aneb komiksoví hrdinové ve službách ideologie a propagandy

Původně školní esej, která si klade za cíl představit na konkrétních příkladech různé způsoby, jakým je v komiksu zachycována, šířena či reflektována ideologie a jak je médium komiksu využíváno pro propagandistické účely.

22.10.2015 v 17:34 | Karma: 10,89 | Přečteno: 668x | Diskuse| Kultura

Miroslav Libicher

Kterak Indové kolonizují Západ

...aneb (původně školní) esej mapující užívání "cool estetiky" v hindském populárním filmu.

22.11.2014 v 13:46 | Karma: 8,97 | Přečteno: 647x | Diskuse| Kultura

Miroslav Libicher

"Co máš pod tou blůzkou?"

...aneb o filmové cenzuře v Indické republice a jejích ideologických východiscích.

19.11.2014 v 16:46 | Karma: 9,11 | Přečteno: 1445x | Diskuse| Kultura

Miroslav Libicher

Co nám feministky (nechtíc) prozradily o hráčích videoher?

Co máte udělat, chce-li být zavalení výhrůžkami smrtí? Kupodivu nemusíte napsat Satanské verše, natočit Poslední pokušení Krista nebo namalovat polonahou Matku Indii. Americká mediální kritička Anita Sarkeesian se na vlastní kůži přesvědčila, že úplně stačí natočit sérii videoblogů věnovanou analýze genderových stereotypů ve videohrách.

17.11.2014 v 18:07 | Karma: 13,88 | Přečteno: 1229x | Diskuse| Kultura

Miroslav Libicher

Jak muslimové hajlují a šíří neonacismus

Muslimové jsou známí spojenci nacismu. Ba nejen spojenci, ale dokonce i inspirátoři - když Hitler přemýšlel, co udělat s Židy, inspiroval se koránským textem, genocidou Arménů (která byla čistě islámským aktem a vůbec nesouvisela s válečnou situací) i radami antisemitského radikála Amína Husejního, který jakožto jeruzalémský muftí (dosazený Brity) vhodně reprezentoval postoje všech muslimů od Maroka přes Albánii až po Indonésii.

29.6.2014 v 17:14 | Karma: 31,60 | Přečteno: 2600x | Diskuse| Ostatní

Miroslav Libicher

Islamofobie předmětem kritické diskurzivní analýzy

Diskuze kolem případu dvou muslimek, které kvůli zákazu nosit šátky opustily střední zdravotnickou školu v Praze, už sice utichly, nicméně to samé nelze říct o širších diskuzích o muslimech a "anti-muslimech" z řad českých občanů. Proto jsem se rozhodl zveřejnit zde text, který se týká výše zmíněné kauzy a poodhaluje také diskurzivní strategie uživané českými odpůrci islámu.Článek je upravenou verzí mé školní práce, jejímž předmětem byla kritická diskurzivní analýza (CDA). Téma i konkrétní text k analýze jsem si zvolil sám. Jelikož jde o můj úplně první pokus o kritickou analýzu diskurzu a nemám žádné lingvistické vzdělání (studuji mediální studia), prosím čtenáře, aby si na základě tohoto textu nedělali představu ani o CDA, ani o úrovni našeho vysokého školství :)

11.2.2014 v 16:46 | Karma: 18,80 | Přečteno: 3193x | Diskuse| Ostatní

Miroslav Libicher

O muslimské nenávisti, víře, svobodě slova a cestovních zavazadlech

Se svým blogerským kolegou Lukášem Lhoťanem poměrně vydatně komunikuji již od doby, kdy byl znám jako jakýsi neoficiální mluvčí českých "liberálních" muslimů a v přátelském duchu jsem se s ním setkal i nedlouho poté, co se stal křesťanským islamoklastem - tedy zaníceným a nekompromisním kritikem islámu. Ač se stavím značně kriticky k jeho současnému mediálnímu působení, v rámci něhož osobní spory se svým někdejším "šéfem" (a snad i přítelem) Muneebem Alrawim povýšil do roviny souboje civilizací, zatím jsem neměl potřebu reagovat na žádnou z jím vyhlášených žaboyších válek vlastním článkem. Tentokrát tak poprvé činím - ne proto, že bych současnou "kauzu" považoval za závažnější než byly ty předchozí, ale spíše proto, že chci mít po ruce nějakou ucelenou reakci, na niž bych mohl odkazovat v množících se internetových diskuzích.

10.9.2013 v 9:26 | Karma: 13,42 | Přečteno: 1653x | Diskuse| Společnost

Miroslav Libicher

Indické filmy, u nichž se našinec může dmout vlasteneckou pýchou

Copak vy jste nevěděli, že bollywoodské filmy se točí i v Česku, jezdí v nich česká auta a tančí česká děvčata?

6.5.2012 v 9:12 | Karma: 14,68 | Přečteno: 3040x | Diskuse| Kultura

Miroslav Libicher

Indická filmová klasika (konečně) na DVD

Melodrama, spektakulární taneční scény, blyštivé kostýmy a pořádná porce nadsázky - tak si spousta lidí představuje indickou kinematografii a někteří ji takto z vlastních zkušeností i znají. Ve stínu velkých indických filmových průmyslů jako je Bollywood, Kollywood a Tollywood se však skrývá i řada nekomerčních tvůrců, jejichž díla dýchají realismem, věnují se sociálním tématům a nesou podobné znaky jako například snímky nového tureckého filmu nebo íránské a rumunské nové vlny.

27.4.2012 v 14:17 | Karma: 11,08 | Přečteno: 1038x | Diskuse| Kultura

Miroslav Libicher

Teroristé, rozvraceči a jiní Pákistánci

...aneb Zevrubně o reprezentaci muslimů v současném bollywoodském filmu, část druhá.

14.4.2012 v 10:12 | Karma: 10,10 | Přečteno: 1105x | Diskuse| Kultura

Miroslav Libicher

Chvála videorekordéru a (softcore) pornografie

Nelze než litovat dnešní školou povinné mládeže, že nevyrůstala v oné euforické atmosféře 90. let minulého století, kdy byl všechen veřejný i mediální prostor doslova nasáklý vyhladovělou touhou po všem, co předchozí režim lidu upíral. V České televizi běžel Receptář pro podnikatele a slova jako "kapitalismus" a "komerce" se užívala v takových kontextech, že i malí caparti, co jejich obsahu pranic nerozuměli, tušili, že musí jít o něco nesmírně cool. Videopůjčovny a posléze i televizní kanály zaplavily americké akční filmy, jejichž hrdinům se brzy pokusil přiblížit i Jirka Krampol s Paľem Haberou. V našlapaných hitparádách si každý čágo-bélo šílenec mohl vybrat třeba mezi vlasteneckým bigbítem a neortodoxní taneční hudbou z ciziny. A co je hlavní - všechny tyto kulturní vymoženosti byly prostoupeny nahotou a erotikou.

3.4.2012 v 15:03 | Karma: 20,59 | Přečteno: 2522x | Diskuse| Ostatní

Miroslav Libicher

Zločinci, separatisté a násilníci

...aneb Zevrubně o reprezentaci muslimů v současném bollywoodském filmu, část prvá.

19.3.2012 v 14:07 | Karma: 12,70 | Přečteno: 1108x | Diskuse| Kultura

Miroslav Libicher

Indický Ra.One je jako tančící terminátor

Mr. India (1987) se dokázal pouze zneviditelnit , Krrish (2006) zase většinu své mamutí síly zužitkovával k tančení či svádění děvčat a Shaktimaan (1997), jenž svých schopností nabyl díky hinduistickým meditacím a rituálům, vystupoval pouze v televizním seriálu a na stříbrné plátno se promeditovat nedokázal. Zkrátka a jednoduše - prostředí indického filmu superhrdinům nikdy příliš nepřálo. O změnu situace se pokusil nákladný a kvalitními triky podpořený snímek Ra.One, jehož recenzi v tomto článku přináším.

6.1.2012 v 12:59 | Karma: 15,91 | Přečteno: 1863x | Diskuse| Kultura

Miroslav Libicher

Teroristé i oběti xenofobie - muslimové očima moderního Bollywoodu

...aneb kterak muslimové oblékli arabské šátky, sestrojili islámské bomby a začali poslouchat hudbu pro uspávače hadů.

15.12.2011 v 11:58 | Karma: 12,78 | Přečteno: 1398x | Diskuse| Kultura

Miroslav Libicher

Půlměsíc a kladivo-muslimové očima sociálně angažovaného Bollywoodu

...aneb jak muslimové přestali pro indické filmaře představovat minulostí žijící aristokraty a stali se integrální součástí pracujícího lidu.

13.11.2011 v 9:30 | Karma: 12,44 | Přečteno: 1258x | Diskuse| Kultura

Miroslav Libicher

Navábové, kurtizány a teroristé - muslimové očima Bollywoodu

Billionaires, bombers, belly dancers* - tedy miliardáři, bomboví atentátníci a břišní tanečnice - to jsou tři základní stereotypy, které při zobrazování muslimů a Arabů (obě skupiny jsou v západní popkultuře soustavně mylně ztotožňovány) uplatňuje americký Hollywood a každý našinec se o tom snadno může přesvědčit při návštěvě kina nebo po zapnutí televize. Přirozeně daleko méně známý, ale o to zajímavější je vývoj, jímž si obraz muslimů prošel v historii mohutné kinematografie Indie - země, která hostí jednu z největších muslimských komunit na světě a jejíž filmová tvroba je v řadě států s muslimskou majoritou velice populární.

4.10.2011 v 10:47 | Karma: 10,54 | Přečteno: 1409x | Diskuse| Kultura

Miroslav Libicher

Šaháda před i za kamerou - muslimští tvůrci v Bollywoodu

Kdo četl moji blogovou minisérii 'Alláh v kraji Matky Indie' už dobře ví, že indičtí muslimové jsou nedostatečně zastoupeni v parlamentu, ve zdravotnictví, v řadách armády i police, mezi učitely... no, vlastně téměř všude. V jednom důležitém odvětví indického života však mají stoupenci Alláha a proroka Mohameda zastoupení naopak dispropočně veliké a výrazně ovlivňují jeho podobu - jedná se o indickou filmovou tvorbu.

5.9.2011 v 16:51 | Karma: 10,94 | Přečteno: 1778x | Diskuse| Kultura
  • Počet článků 59
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2073x
Absolvent marketingových komunikací (Bc.) a mediálních studií (Mgr.), fanoušek (nejen) indické kinematografie a neúnavný diskutér...