Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Indické 'Oscary' rozdány

Zatímco na udělování skutečných Oscarů si musí příznivci americké kinematografie počkat až do konce letošního února, v zemích, kde má indický Bollywood daleko větší popularitu než Hollywood, už mají o nejlepších filmech minulého roku jasno. Padesátý šestý ročník udílení prestižních cen Filmfare Awards proběhl v Mumbaí v sobotu 29. ledna.

*Za normálních okolností by se udílení Oscarů a cen Filmfare časově překrývalo, neboť ceremoniál se tradičně koná poslední únorovou neděli, ale k radosti všech nedočkavců měl letos tento bollywoodský filmový svátek měsíční předstih. Někdo by mohl namítat, že indickou obdobou amerických Cen filmové akademie jsou spíše National Film Awards. V kategoriích rozsahu (všechny snímky vyrobené v Indii), způsobu hlasování (porota sestavená z odborníků na film) i určité profesní prestiže (ceny mimochodem předává prezident/ka republiky) je to jistě pravda, ale v Indii mají stále hlavní slovo především diváci* a ti věnují daleko větší pozornost právě cenám Filmfare.

 

Udaan - Výherce ceny kritiků za nejlepší film roku 2010

 

Filmfare Awards jsou ceny udělované zástupcům hindského filmového průmyslu (Bollywoodu)** a poprvé se představily v dobách jeho největší slávy a rozmachu - v roce 1954, tehdy ještě pod názvem Clare Awards. Udílení cen organizuje a sponzoruje populární filmový magazín Filmfare a celý ceremoniál se tradičně odehrává ve studiu významné produkční společnosti Yash Raj Films. Filmové studio samozřejmě není zdaleka tolik pompézním prostředím jako slavné Kodak Theatre a tak není divu, že i celý hlavní večer se v porovnání s oscarovou slávou nese v poněkud skromnějším stylu. Svou programovou náplní udílení cen tak trochu připomíná klasický bollywoodský film - trvá asi tři hodiny, je prokládané efektními tanci na filmové písně a moderátoři s oblibou nominované snímky všelijak parodují. A protože je dobře známo, že obrázky, zvlášť ty pohyblivé, vydají za tisíce slov, tak vám místo dalšího popisu rovnou nabízím záznam z předávání Filmfare Awards v roce 2009 - zde.

Samotné ceny jsou rozděleny do tří zvláštních sekcí. V té první (a hlavní) se hlasuje o nejlepší film, nejlepšího herce a herečku v hlavních i vedlejších rolích, nejlepší hudbu a také o nejlepšího autora písňových textů a nejlepšího playbackového zpěváka a zpěvačku. Pro každou kategorii udělují pět nominací sami diváci svým hlasováním na internetu a ve formulářích z denního tisku. Vítěze pak určuje odborná porota složená z různých osobností filmové branže.

Jiná odborná porota zase uděluje ceny technické. Tam se neřadí jen očekávaná ocenění jako jsou ta za nejlepší kameru, střih, výpravu, či střih zvukových efektů, ale i ta za nejlepší scénář (!), taneční choreografii, nebo nejlepší akční scény. Speciální ceny kritiků za nejlepší film a nejlepší mužský a ženský herecký výkon se pak udílí bez ohledu na to, jestli se oceněný snímek objevil mezi nominovanými, nebo ne.

A kdo vlastně letošním Filmfare Awards kraloval a co z toho můžeme vyvodit?

 

Dabangg - Výherce Filmare Award za nejlepší film

 

Nejvíc (7) cen si z večera odneslo působivé nezávislé drama Udaan. Příběh o šestnáctiletém Rohanovi, který se po vyloučení z internátní školy musí vrátit ke svému tyranskému otci žijícímu v horském průmyslovém městě byl mimo jiné oceněn za nejlepší námět, scénář, či kameru a získal také cenu za nejlepší film podle kritiků. Pět cen, včetně ocenění za nejlepší film v hlavní kategorii, přitom dostal film v jádru radikálně odlišný - svérázná akční komedie Dabangg stylově vycházející z akčních snímků natáčených v drávidských částech Indie.

V minulosti u bollywoodského publika výrazně uspěly hned dvě problematické předělávky jihoindických filmů  - Ghajini (remake tamilského filmu stejného názvu) a Wanted (remake telugského hitu Pokiri) - takže ani nadšený ohlas Dabanggu tolik nepřekvapí, byť bych jej označil za film přinejmenším nepříliš zdatně natočený a v mnoha ohledech stupidní.

To My Name Is Khan, mezinárodně úspěšný snímek o indickém muslimovi s Aspergerovým syndromem, který si vydává na pouť za americkým prezidentem, aby mu řekl, že se jmenuje Khan a není terorista, si cen zasloužil spíš víc, než ty tři za nejlepší režii (Karan Johar), nejlepší mužský herecký výkon (bollywoodská superstar Shahrukh Khan) a nejlepší ženský herecký výkon (taktéž velmi populární Kajol).

Zajímavé je, že v nominacích na nejlepší film se objevily hned tři docela maličké, nízkorozpočtové filmy. Mimo již zmíněný Udaan to byla lehká romantická komedie Band Baaja Baaraat a satirické Peepli Live, vybrané mimo jiné na pozici letošního reprezentanta Indie na Oscarech. Zatímco Band Baaja Baaraat nabízí víceméně klasickou bollywoodskou zábavu a jeho šarm spočívá hlavně ve svěží režii (Manish Sharma) a výborných hereckých výkonech Anushky Sharmy a debutanta Ranveera Singha (byl také na Filmafare oceněn), Peepli Live představuje pro evropského diváka přeci jen poněkud bizarní a hůře čitelnou kritiku indických společenských problémů (námětem jsou četné sebevraždy chudých farmářů). Přesto se o filmu nejen indická, ale i zahraniční kritika vyjadřovala velmi pochvalně.

 

My Name is Khan - mezinárodní trailer

 

Na vůbec nejzajímavější z malých filmů, voayerské povídkové drama Love Sex aur Dhokha režiséra Dibakara Banerjeeho (recenze v češtině zde), zůstaly akorát ceny za střih, zvuk a speciální ocenění za hudbu.

Pokud jde o komerčně úspěšné filmy, které na Filmfare Awards příliš nezaválely, tak můžeme zmínit dobře natočený, ale v jádru hloupý thriller Raajneeti, relativně povedený žánrový hybrid Once Upon a Time in Mumbaai a několik přihlouplých komedií (Golmaal 3, Housefull), které si žádné ceny ani nezasloužily.

Nespravedlivě opomenutý (a to hlavně v technických kategoriích) byl ovšem snímek Kites, který příběh o dvou milencích na útěků pravidelně prokládá efektně natočenými automobilovými honičkami a bouračkami. Kites s řemeslnou bravurou modernizují klasický indický žánr masala filmů a zahraniční kritiky většinou zaujali. Ty indické už ovšem o poznání méně a k neúspěchu u diváků možná ještě přispělo velké množství anglických a španělských dialogů, které se ve filmu objevuje. Škoda, zrovna tento snímek si propadnutí nezasloužil.

Z výsledku letošních Filmfare Awars plyne pro indické filmaře jednoduché poučení - nákladné spektákly by měly natáčet raději jen podle zažitých a diváckým zájmem dostatečně prověřených bollywoodských šablon a progresivitu si schovávat pro snímky nízkorozpočtové. Jejich výroba se snadno zaplatí a divácký zájem jim, zdá se, nechybí.

Přehled všech vítězů najdete zde.

 

 

 

* To se krásně projevuje například na návštěvnosti špatných filmů s velkolepou reklamní kampaní - na otvírací víkend si všichni nakoupí lístky dopředu, ale jakmile se rozkřikne, že film za moc nestojí, návštěvnost neuvěřitelně prudce klesne.

** Zvlášť se udílí ještě sesterské ceny Filmfare Awards South a to pro všechny velké kinematografie drávidského Jihu - tamilskou (Kollywood), telugskou (Tollywood), malajalámskou (Malluwood) a kannadskou (Sandalwood).

Autor: Miroslav Libicher | středa 2.2.2011 20:14 | karma článku: 10,96 | přečteno: 1944x
  • Další články autora

Miroslav Libicher

Japonští pornoherci se počítají na desítky. Zahraniční zájemci o jejich práci na miliony

Provozovatelé anglojazyčných webů, které se věnují japonské pornografii, uvádějí, že velmi často dostávají zprávy od mužů z celého světa, kteří se zcela vážně ptají, co mají dělat, aby mohli v Japonsku působit jako pornoherci.

15.8.2022 v 18:13 | Karma: 8,42 | Přečteno: 396x | Diskuse| Společnost

Miroslav Libicher

Visa a MasterCard chrání naši počestnost - hanbaté filmy z Japonska už si nekoupíme

Hlavním světovým regulátorem trhu s pornografií nejsou zákonodárci, ale provozovatelé platebních služeb.

14.8.2022 v 15:59 | Karma: 11,27 | Přečteno: 481x | Diskuse| Společnost

Miroslav Libicher

Yua Mikami – idol z filmů pro dospělé

...aneb o nejvýznamnější světové pornoherečce, kterou jste (nejspíš) dosud neznali a znát byste ji měli.

14.2.2022 v 13:48 | Karma: 13,64 | Přečteno: 1298x | Diskuse| Kultura

Miroslav Libicher

Kapitán Irák zasahuje aneb komiksoví hrdinové ve službách ideologie a propagandy

Původně školní esej, která si klade za cíl představit na konkrétních příkladech různé způsoby, jakým je v komiksu zachycována, šířena či reflektována ideologie a jak je médium komiksu využíváno pro propagandistické účely.

22.10.2015 v 17:34 | Karma: 10,89 | Přečteno: 668x | Diskuse| Kultura

Miroslav Libicher

Kterak Indové kolonizují Západ

...aneb (původně školní) esej mapující užívání "cool estetiky" v hindském populárním filmu.

22.11.2014 v 13:46 | Karma: 8,97 | Přečteno: 647x | Diskuse| Kultura

Miroslav Libicher

"Co máš pod tou blůzkou?"

...aneb o filmové cenzuře v Indické republice a jejích ideologických východiscích.

19.11.2014 v 16:46 | Karma: 9,11 | Přečteno: 1445x | Diskuse| Kultura

Miroslav Libicher

Co nám feministky (nechtíc) prozradily o hráčích videoher?

Co máte udělat, chce-li být zavalení výhrůžkami smrtí? Kupodivu nemusíte napsat Satanské verše, natočit Poslední pokušení Krista nebo namalovat polonahou Matku Indii. Americká mediální kritička Anita Sarkeesian se na vlastní kůži přesvědčila, že úplně stačí natočit sérii videoblogů věnovanou analýze genderových stereotypů ve videohrách.

17.11.2014 v 18:07 | Karma: 13,88 | Přečteno: 1229x | Diskuse| Kultura

Miroslav Libicher

Jak muslimové hajlují a šíří neonacismus

Muslimové jsou známí spojenci nacismu. Ba nejen spojenci, ale dokonce i inspirátoři - když Hitler přemýšlel, co udělat s Židy, inspiroval se koránským textem, genocidou Arménů (která byla čistě islámským aktem a vůbec nesouvisela s válečnou situací) i radami antisemitského radikála Amína Husejního, který jakožto jeruzalémský muftí (dosazený Brity) vhodně reprezentoval postoje všech muslimů od Maroka přes Albánii až po Indonésii.

29.6.2014 v 17:14 | Karma: 31,60 | Přečteno: 2600x | Diskuse| Ostatní

Miroslav Libicher

Islamofobie předmětem kritické diskurzivní analýzy

Diskuze kolem případu dvou muslimek, které kvůli zákazu nosit šátky opustily střední zdravotnickou školu v Praze, už sice utichly, nicméně to samé nelze říct o širších diskuzích o muslimech a "anti-muslimech" z řad českých občanů. Proto jsem se rozhodl zveřejnit zde text, který se týká výše zmíněné kauzy a poodhaluje také diskurzivní strategie uživané českými odpůrci islámu.Článek je upravenou verzí mé školní práce, jejímž předmětem byla kritická diskurzivní analýza (CDA). Téma i konkrétní text k analýze jsem si zvolil sám. Jelikož jde o můj úplně první pokus o kritickou analýzu diskurzu a nemám žádné lingvistické vzdělání (studuji mediální studia), prosím čtenáře, aby si na základě tohoto textu nedělali představu ani o CDA, ani o úrovni našeho vysokého školství :)

11.2.2014 v 16:46 | Karma: 18,80 | Přečteno: 3193x | Diskuse| Ostatní

Miroslav Libicher

O muslimské nenávisti, víře, svobodě slova a cestovních zavazadlech

Se svým blogerským kolegou Lukášem Lhoťanem poměrně vydatně komunikuji již od doby, kdy byl znám jako jakýsi neoficiální mluvčí českých "liberálních" muslimů a v přátelském duchu jsem se s ním setkal i nedlouho poté, co se stal křesťanským islamoklastem - tedy zaníceným a nekompromisním kritikem islámu. Ač se stavím značně kriticky k jeho současnému mediálnímu působení, v rámci něhož osobní spory se svým někdejším "šéfem" (a snad i přítelem) Muneebem Alrawim povýšil do roviny souboje civilizací, zatím jsem neměl potřebu reagovat na žádnou z jím vyhlášených žaboyších válek vlastním článkem. Tentokrát tak poprvé činím - ne proto, že bych současnou "kauzu" považoval za závažnější než byly ty předchozí, ale spíše proto, že chci mít po ruce nějakou ucelenou reakci, na niž bych mohl odkazovat v množících se internetových diskuzích.

10.9.2013 v 9:26 | Karma: 13,42 | Přečteno: 1653x | Diskuse| Společnost

Miroslav Libicher

Indické filmy, u nichž se našinec může dmout vlasteneckou pýchou

Copak vy jste nevěděli, že bollywoodské filmy se točí i v Česku, jezdí v nich česká auta a tančí česká děvčata?

6.5.2012 v 9:12 | Karma: 14,68 | Přečteno: 3040x | Diskuse| Kultura

Miroslav Libicher

Indická filmová klasika (konečně) na DVD

Melodrama, spektakulární taneční scény, blyštivé kostýmy a pořádná porce nadsázky - tak si spousta lidí představuje indickou kinematografii a někteří ji takto z vlastních zkušeností i znají. Ve stínu velkých indických filmových průmyslů jako je Bollywood, Kollywood a Tollywood se však skrývá i řada nekomerčních tvůrců, jejichž díla dýchají realismem, věnují se sociálním tématům a nesou podobné znaky jako například snímky nového tureckého filmu nebo íránské a rumunské nové vlny.

27.4.2012 v 14:17 | Karma: 11,08 | Přečteno: 1038x | Diskuse| Kultura

Miroslav Libicher

Teroristé, rozvraceči a jiní Pákistánci

...aneb Zevrubně o reprezentaci muslimů v současném bollywoodském filmu, část druhá.

14.4.2012 v 10:12 | Karma: 10,10 | Přečteno: 1105x | Diskuse| Kultura

Miroslav Libicher

Chvála videorekordéru a (softcore) pornografie

Nelze než litovat dnešní školou povinné mládeže, že nevyrůstala v oné euforické atmosféře 90. let minulého století, kdy byl všechen veřejný i mediální prostor doslova nasáklý vyhladovělou touhou po všem, co předchozí režim lidu upíral. V České televizi běžel Receptář pro podnikatele a slova jako "kapitalismus" a "komerce" se užívala v takových kontextech, že i malí caparti, co jejich obsahu pranic nerozuměli, tušili, že musí jít o něco nesmírně cool. Videopůjčovny a posléze i televizní kanály zaplavily americké akční filmy, jejichž hrdinům se brzy pokusil přiblížit i Jirka Krampol s Paľem Haberou. V našlapaných hitparádách si každý čágo-bélo šílenec mohl vybrat třeba mezi vlasteneckým bigbítem a neortodoxní taneční hudbou z ciziny. A co je hlavní - všechny tyto kulturní vymoženosti byly prostoupeny nahotou a erotikou.

3.4.2012 v 15:03 | Karma: 20,59 | Přečteno: 2522x | Diskuse| Ostatní

Miroslav Libicher

Zločinci, separatisté a násilníci

...aneb Zevrubně o reprezentaci muslimů v současném bollywoodském filmu, část prvá.

19.3.2012 v 14:07 | Karma: 12,70 | Přečteno: 1108x | Diskuse| Kultura

Miroslav Libicher

Indický Ra.One je jako tančící terminátor

Mr. India (1987) se dokázal pouze zneviditelnit , Krrish (2006) zase většinu své mamutí síly zužitkovával k tančení či svádění děvčat a Shaktimaan (1997), jenž svých schopností nabyl díky hinduistickým meditacím a rituálům, vystupoval pouze v televizním seriálu a na stříbrné plátno se promeditovat nedokázal. Zkrátka a jednoduše - prostředí indického filmu superhrdinům nikdy příliš nepřálo. O změnu situace se pokusil nákladný a kvalitními triky podpořený snímek Ra.One, jehož recenzi v tomto článku přináším.

6.1.2012 v 12:59 | Karma: 15,91 | Přečteno: 1863x | Diskuse| Kultura

Miroslav Libicher

Teroristé i oběti xenofobie - muslimové očima moderního Bollywoodu

...aneb kterak muslimové oblékli arabské šátky, sestrojili islámské bomby a začali poslouchat hudbu pro uspávače hadů.

15.12.2011 v 11:58 | Karma: 12,78 | Přečteno: 1398x | Diskuse| Kultura

Miroslav Libicher

Půlměsíc a kladivo-muslimové očima sociálně angažovaného Bollywoodu

...aneb jak muslimové přestali pro indické filmaře představovat minulostí žijící aristokraty a stali se integrální součástí pracujícího lidu.

13.11.2011 v 9:30 | Karma: 12,44 | Přečteno: 1258x | Diskuse| Kultura

Miroslav Libicher

Navábové, kurtizány a teroristé - muslimové očima Bollywoodu

Billionaires, bombers, belly dancers* - tedy miliardáři, bomboví atentátníci a břišní tanečnice - to jsou tři základní stereotypy, které při zobrazování muslimů a Arabů (obě skupiny jsou v západní popkultuře soustavně mylně ztotožňovány) uplatňuje americký Hollywood a každý našinec se o tom snadno může přesvědčit při návštěvě kina nebo po zapnutí televize. Přirozeně daleko méně známý, ale o to zajímavější je vývoj, jímž si obraz muslimů prošel v historii mohutné kinematografie Indie - země, která hostí jednu z největších muslimských komunit na světě a jejíž filmová tvroba je v řadě států s muslimskou majoritou velice populární.

4.10.2011 v 10:47 | Karma: 10,54 | Přečteno: 1409x | Diskuse| Kultura

Miroslav Libicher

Šaháda před i za kamerou - muslimští tvůrci v Bollywoodu

Kdo četl moji blogovou minisérii 'Alláh v kraji Matky Indie' už dobře ví, že indičtí muslimové jsou nedostatečně zastoupeni v parlamentu, ve zdravotnictví, v řadách armády i police, mezi učitely... no, vlastně téměř všude. V jednom důležitém odvětví indického života však mají stoupenci Alláha a proroka Mohameda zastoupení naopak dispropočně veliké a výrazně ovlivňují jeho podobu - jedná se o indickou filmovou tvorbu.

5.9.2011 v 16:51 | Karma: 10,94 | Přečteno: 1778x | Diskuse| Kultura
  • Počet článků 59
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2073x
Absolvent marketingových komunikací (Bc.) a mediálních studií (Mgr.), fanoušek (nejen) indické kinematografie a neúnavný diskutér...