Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Na stopě Tureckých hvězdných válek

...aneb pokusme se odhalit souvislosti, v nichž vznikly zkultovnělé turecké filmové obskurnosti včetně jednoho z nejhorších filmů všech dob.

I plakát k 'Tureckým Hvězdným válkám' už má kultovní status...

Když jsem v minulých článcích nějak narazil na tureckou kinematografii, většinou jsem si nezapomněl postěžovat, že ta je v očích Čechů ztotožňována hlavně s komicky špatnými braky ze 70. a 80. let, a to především s jejich nejkultovnějším zástupcem - filmem Dünyayı Kurtaran Adam (1982), jenž je známější pod přezdívkou "Turecké hvězdné války". Stačí se podívat na filmovou databázi CSFD - nepovažujeme-li za turecký film Akinovo Proti zdi (byl vyrobený převážně v Německu), pak je Dünyayı Kurtaran Adam s počtem 938 hodnocení tou zdaleka nejhodnocenější tureckou produkcí. Médii démonizované Údolí vlků má hodnocení jen 190, bláznivou komedii G.O.R.A., která se zatoulala i mezi česká trafiková DVD, ohodnotilo 175 uživatelů a počet hodnocení u zbytku tureckých filmů se pohybuje v nejlepším případě v několika desítkách. Dokonce i slávná Cesta (Yol), jejíž tvůrci si odnesli z Cannes Zlatou palmu, zaujala jen 37 aktivních uživatelů CSFD.

Není těžké přijít na to, proč si Dünyayı Kurtaran Adam získal tolik pozornosti. Je to totiž téměř dokonalý antifilm. Diváci jsou zvyklí, že i v těch úplně nejhorších filmech lze vystopovat nějaké prvky profesionality, ale u Dünyayı Kurtaran Adam opravdu žádné nejsou. Snímek se pokouší vyprávět jakýsi dobrodružný příběh o dvou sestřelených hvězdných pilotech, kteří jako jediní mohou spasit neznámou planetu (hory Centrální Anatolie) před zkázou z rukou "démonického" zlosyna. V tomto úkolu jim sice brání všemožné příšery (opilecky vrávorající lidé v karnevalových maskách), ale alespoň k tomu vyhrává kvalitní hudba (vykradená z Indiany Jonese, Jamese Bonda, či Planety opic) a občas je celé to meziplanetární dobrodružství proložené nesouvisejícími záběry ze 4. epizody Hvězdných válek - čímž si také film vysloužil svou přezdívku. Velmi netypicky na snímek z Turecka, ale zato zcela v souladu se západními představami o mentalitě muslimských národů, dokonce jednu z klíčových sekvencí vyplňuje hromada pochvalných řečí o islámu.

 

 

Lidé mají tendenci předem očekávat, že filmy ze zemí, jejichž (pop)kulturu neznají a vnímají je hlavně jako exotické a zaostalé, budou přinejlepším budit soucitný smích. Turecké Hvězdné války ale svou špatností dovedou trumfnout očekávání i toho nejzarytějšího ignoranta a "předsudkáře". Jako by přímo ztělesňovaly ty nejdivočejší představy o groteskních snahách lidí z rozvojového světa pokoušejících se napodobit omračující hollywoodské spektákly, aniž by přitom ovládali alespoň ty nejnutnější základy filmového řemesla. Dünyayı Kurtaran Adam představuje naprostý extrém, jaký by těžko hledal srovnání kdekoliv jinde, ovšem lidem jsou dobře známé i další turecké filmy parazitující na západních hitech, které jsou kvalitativně výš jen o malý kousek - Korkusuz, 3 Dev Adam, Tarkan Vikinglere Karşı a mnoho dalších. Takové filmy nevnikaly proto, že by snad obyvatelé Turecka byli hloupí, nebo nějak méně nadaní pro potřeby filmové tvorby. Vlna tureckého braku má co dočinění s mnoha historickými, ekonomickými i kulturními faktory. Pokusme se tedy na následujících řádcích některé z nich vyjmenovat a vsadit turecký filmový trash do určitého kontextu.

 

Svéráz hvězdného tréninku

osmanské facky

 

Těžké začátky tureckého filmu

Ačkoli v Turecku pravděpodobně vzniklo více filmů, než v jakékoli balkánské nebo blízkovýchodní zemi a v posledním desetiletí si tamní kinematografie stále více získává pozornost zahraničních kritiků, festivalových porotců i běžných diváků, od dob, kdy byly první "pohyblivé fotografie" představeny osmanskému sultánovi Abdülhamitovi II., muselo uběhnout celých padesát let, než si film vybudoval pevnou pozici na půdě turecké pop-kultury.

Film je (nejen v technickém smyslu) vynálezem západních zemí, o jejichž kulturu projevovala Osmanská říše po celá staletí minimální zájem a těsnější kontakt s ní měly jen tamní nemuslimské menšiny (vzhledem k preferencím samotné křesťanské Evropy více křesťané než židé). Osmanská kina a distribuční společnosti tak měli v rukou téměř výhradně Evropané (často Francouzi) a jejich návštěvníky krom jiných cizinců tvořili převážně křesťané, židé a muslimové z vyšších společenských tříd. Promítané snímky pocházely hlavně ze zemí Západně Evropy, ale také z Ruska a USA. Druhá světová válka otevřela vrátka také importu filmů z Egypta, jakožto nejrozvinutější kinematografie v arabském světě.

Založení Turecké republiky Mustafou Kemalem Atatürkem v roce 1923 se na vývoji tureckého filmu kupodivu nijak pozitivně neprojevilo, byť Atatürk do programu zásadní modernizace země zahrnul i kulturní pozápadňování a o kinematografii se vyjadřoval pochvalně. Od vyhlášení republiky až do Atatürkovy smrti o patnáct let později působil v Turecku vlastně jeden jediný domácí filmař - západně vzdělaný divadelník Muhsin Ertuğrul. Jeho filmy se nesnažily najít si vlastní, svébytně tureckou identitu a víceméně jen napodobovaly snímky evropské nebo americké. I další z prvních tureckých filmařů postupovali obdobně.

Když na přelomu 40. a 50. let nastartovala nově zvolená Demokratická strana řadu liberalizujících reforem, vytvořila tím vhodné prostředí k raketovému vzestupu tureckého filmu - přinejmenším v kvantitativním smyslu. Začala tak nesmírně produktivní éra Yeşilçamu, tedy hollywoodem inspirované komerční kinematografie, která si konečně dokázala najít cestu k širokým masám. Do toho (nej)horšího z této vlny se řadí právě i ony tolik bizarní snímky s legračními akčními scénami  a hromadou prvků vykradených z jiných filmů. Konkrétně Dünyayı Kurtaran Adam je víceméně produktem yeşilçamovských smrtelných křečí.

 

Závěrečné souboje ze dvou "perel" z dílny Çetina İnançe
- vlevo Dünyayı Kurtaran Adam aka Turecké hvězdné války, vpravo Son Savaşçı

 

Když film začal patřit lidu

"Ale aby nedošlo k mýlce - tohle nebylo svého času žádné obskurní béčko, ale na turecké poměry vysokorozpočtový film s největší tureckou akční hvězdou Cuneyit Arkinem!!!" píše k Tureckým hvězdným válkám na CSFD uživatel s přezdívkou Tosim. Jeho přesvědčení, že právě zhlédnul skutečně typického reprezentanta (minimálně dobové) turecké kinematografie, je zcela mylné; pravdou je pouze to, že zmiňovaný Cüneyt Arkın byl opravdu velmi slavným hercem.

Možná že právě tohle Tosima zmátlo. Západní diváci jsou zvyklí, že populární, prominentní herci bývají obsazování do ambicióznějších filmů, jež mají alespoň jisté základní kvality zaručené předem a do okrajových brakových produkcí by je nikdo nedotlačil. Nikdo by jistě ani v nešílenějším snu nečekal, že ve filmu typu Megažralok vs. obří chobotnice by se mohl objevit třeba Tom Hanks nebo Nicole Kidman. Jenže (nejen) v Turecku je všechno jinak. Jestliže nazýváme Yeşilçam "tureckým Hollywoodem", měli bychom to dělat s vědomím, že takovou analogii je nutné chápat ještě daleko nadneseněji, než v případě indického Bollywoodu. Yeşilçam si nikdy nedocházal vybudovat dostatečnou organizační, technickou, ani ekonomickou základnu, aby mohl fungovat jako soběstačný průmysl a dělit jeho produkci do kategorií áčkového a béčkového filmu vlastně nelze.

Yeşilçam byl orientovaný výhradně na výdělek a neměl dostatečné zázemí, aby si mohl dovolit experimentovat. Divácký vkus se nesnažil posouvat, ale odrážet jej. Jeho význam spočíval v tom, že z filmu, který byl po značnou dobu (tak jako spusta jiných výdobytků evropské kultury) zábavou elit, udělal zábavou lidovou a přitáhl k filmovým plátnům chudé a nenáročné rurální obecenstvo. To od filmových představení čekalo, že bude nabízet podobné atrakce, jaké byly v minulosti doménou pouličních kumštýřů. Film, který zhruba do poloviny 60. let stavěl hlavně na exaltovaných melodramatech egyptského střihu, se tak postupně přeorientovával do akčnějších rovin - ať už šlo o fantazijní, kriminální, nebo historické snímky, nechyběly v nich pěstní bitky, šermování, střelba a neodmyslitelné artistické výkony.

 

Kvalita v éře Yeşilçamu

Susuz Yaz (1964)Sevmek Zamani (1965)Vesikali Yarim (1968)Umut (1970)Selvi Boylum, Al Yazmalim (1978)Arkadaş (1975)Sürü (1978)Duvar (1983)Zügürt Aga (1985)Değirmen (1986)Uçurtmayi Vurmasinlar (1989)Hababam Sinifi (1975)

 

Cüneyt Arkın si svou slávu získal právě proto, že jako bývalý cirkusák (ale taky držitel černého pásu v karate a doktor medicíny) zvládal veškerou akrobacii, jakou po něm režiséři i diváci vyžadovali a objevil se se díky tomu ve stovkách filmů. V tureckém produkčním systému nikdy nemohl získat status uctívané hvězdy inkasující obří honoráře a pečlivě si vybírající role. Proto hrál také skoro ve všem, co mu nabídli, bez ohledu na kvalitu. Ačkoli jeho typické filmy, kde se objevoval v rolích osmanských bijců, také nepředstavují zrovna mistrovská díla, žádný z nich není zdaleka tak příšerný jako právě Turecké hvězdné války (ke kterým si ovšem sám sepsal i scénář).

Ty vznikly poté, co Yeşilçam utržil dvě smrtelné rány. První přišla v roce 1968 s nástupem televizního vysílání a filmaři její následky začali postupně zmírňovat přitvrzováním v sexuálních scénách. Hrdinové tureckých trashů se tak běžně setkávali s lascivními (polo)nahými ženštinami, které bylo třeba zahraňovat ze spárů úchylných zlosynů či příšer. Jindy s nimi zase naoko souložili v lehkých komediích odkoukaných z dobovéé italské produkce a v posledním roce 70. let se do tureckých kin vloupalo i regulérní hardocre porno, kde se souložilo dopravdy a v patřičně datailních záběrech. Období "sexuálního boomu" (Seks Furyası) ale nakonec razantně ukončila druhá rána tureckému mainstreamovému filmu v podobě vojenského převratu v roce 1980. Režim generála Evrena zavedl přísnou cenzuru a "nevhodné" filmy buď ve velkém zakazoval, nebo rovnou pálil.

 

 

Na scénu přichází tryskový režisér

Trpký konec turecké filmové erotiky se dotknul i Çetina İnançe, pozdějšího režiséra Tureckých hvězdných válek, neboť ten se původně režií hanbatých filmů živil. Jak známo, v oblasti pornografické tvorby je třeba dbát hlavně na angažování ke všemu svolných herců s reprezentativním zevnějškem, zatímco kvalita filmařského zpracování je poddružná. Pro İnançe šlo tedy o vhodný žánr, neboť nebyl ani talentovaný ani přiliš pečlivý - většinu svých filmů natočil během několika dní, což mu také vyneslo přezdívku "tryskový režisér". Po vynuceném přesedlání z erotických snímků na akční se na jeho přístupu pranic nezměnilo. Spolupráci s tehdy už šedivějícím Cüneytem Arkınem navázal pravděpodobně doufaje, že jeho slavné jméno bude diváky lákat podobně jako kopulační prostocviky, jejichž inscenování se dříve věnoval. Dělal však čest své přezdívce a v roce 1982 krom proslule bizarních Tureckých hvězdných válek uvedl do kin ještě sedm dalších (o něco méně bizarních) celovečerních snímků, na jejichž většině se také spolupodílel s Arkınem.

Turecká filmová databáze Sinematurk u İnançovy kariéry eviduje celkem 142 snímků natočených v letech 1967 - 1986. Jedním z těch posledních se stal Korkusuz (1986), svérázná odpověď na druhého Ramba, v níž vietnamské vojáky nahradili kurdští teroristé. I tento film se řadí k těm nejproslulejším zástupců tureckého trashe. Zčásti proto, že jej v roce 2009 vydala na DVD americká společnost Dark Maze Studios. Musela ovšem z právních důvodů vyměnit soundtrack, neboť ten byl opět složený z melodí vykradených z amerických filmů...

V roce 2006 bylo za opětovné účasti Cüneyta Arkına natočeno k Tureckým hvězdným válkám parodické pokračování. Patrně se tak stalo pod vlivem dva roky starého úspěchu bláznivé sci-fi parodie G.O.R.A. V obou smyslech slova ultralaciný film Dünyayi Kurtaran Adam'in Oğlu režíroval někdejší představitel komiksového hrdiny Tarkana, Kartal Tibet. Na snímek, jenž patří zaručeně k tomu nejhoršímu, co z Turecka v posledních letech vzešlo, dští turečtí uživatelé databáze IMDb oheň a síru; na české CSFD si ovšem můžeme přečíst i komentář, v němž se píše: "Myslím, že se Turecko poučilo z Dünyayi kurtaran adam, když se dozvěděli, že lidé se tomu ve světě smějí. Z Turecké kinematografie je to přece jenom něco lepšího, přesto tomu nemůžu dát jinak než jednu hvězdu."

 

Sex na plátně

 

Konec dobrý, všechno dobré...

Z tureckých snímků éry Yeşilçamu se do dneška zachovala jen určitá část, neboť k nim nikdo mnoho úcty nechoval a když lidé na přelomu 80. a 90. let přestali na turecké filmy chodit úplně, některé z nich byly levně prodány televizím a zbytek se buď někde nechal zapadat prachem, nebo byl dokonce zničen (například z negativů černobílých filmů se nechalo vyextrahovat stříbro). V posledních letech se však přístup k filmovému dědictví změnil a začalo se pracovat na restauraci kvalitních snímků té doby. Filmy nepříliš kvalitní, ale zato bizarním způsobem zábavné, zase občas zachraňují americké společnosti na trashovou kinematografii zaměřené.

Kuriózní snímky ve stylu Tureckých hvězdných válek však můžeme nalézt v minulosti i současnosti mnoha jiných kinematografií - indické, pákistánské, íránské, malajské, indonéské, filipínské a bůhví jaké jiné -  a důvody, proč tam taková díla vznikají, jsou veskrze podobné. Nejvíce ambivalentní kvalitu v současnosti pravděpodobně vykazují velké filmové průmysly v Indii, jež stále trpí špatnou organizovaností a mísí se v nich talentovaní tvůrci s neschopnými zoufalci a špičková filmařská technika s tou muzeální. Ve vývoji tureckého filmu taktéž můžeme najít několik paralel k filmu izraelskému.

Tou pro současnost nejpodstatnější je fakt, že izraelská i turecká kinematografie prošla v posledních dvou desetiletích - a zejména v tom druhém - značným rozkvětem. Ač je turecký film dosud celkově nějakou tu příčku pod úrovní vyspělých kinematografií Evropy, nabízí rozmanitou řadu kvalitních snímků s uměleckým i komerčním potenciálem a není vyloučené, že bude-li se Turecko dále rozvíjet ekonomicky, politicky i kulturně, může se jeho kinematografie stát podobně významnou jako ta, jíž v současnosti disponuje kupříkladu Jižní Korea.

Autor: Miroslav Libicher | sobota 12.2.2011 16:15 | karma článku: 16,77 | přečteno: 3343x
  • Další články autora

Miroslav Libicher

Japonští pornoherci se počítají na desítky. Zahraniční zájemci o jejich práci na miliony

Provozovatelé anglojazyčných webů, které se věnují japonské pornografii, uvádějí, že velmi často dostávají zprávy od mužů z celého světa, kteří se zcela vážně ptají, co mají dělat, aby mohli v Japonsku působit jako pornoherci.

15.8.2022 v 18:13 | Karma: 8,42 | Přečteno: 396x | Diskuse| Společnost

Miroslav Libicher

Visa a MasterCard chrání naši počestnost - hanbaté filmy z Japonska už si nekoupíme

Hlavním světovým regulátorem trhu s pornografií nejsou zákonodárci, ale provozovatelé platebních služeb.

14.8.2022 v 15:59 | Karma: 11,27 | Přečteno: 481x | Diskuse| Společnost

Miroslav Libicher

Yua Mikami – idol z filmů pro dospělé

...aneb o nejvýznamnější světové pornoherečce, kterou jste (nejspíš) dosud neznali a znát byste ji měli.

14.2.2022 v 13:48 | Karma: 13,64 | Přečteno: 1298x | Diskuse| Kultura

Miroslav Libicher

Kapitán Irák zasahuje aneb komiksoví hrdinové ve službách ideologie a propagandy

Původně školní esej, která si klade za cíl představit na konkrétních příkladech různé způsoby, jakým je v komiksu zachycována, šířena či reflektována ideologie a jak je médium komiksu využíváno pro propagandistické účely.

22.10.2015 v 17:34 | Karma: 10,89 | Přečteno: 668x | Diskuse| Kultura

Miroslav Libicher

Kterak Indové kolonizují Západ

...aneb (původně školní) esej mapující užívání "cool estetiky" v hindském populárním filmu.

22.11.2014 v 13:46 | Karma: 8,97 | Přečteno: 647x | Diskuse| Kultura

Miroslav Libicher

"Co máš pod tou blůzkou?"

...aneb o filmové cenzuře v Indické republice a jejích ideologických východiscích.

19.11.2014 v 16:46 | Karma: 9,11 | Přečteno: 1445x | Diskuse| Kultura

Miroslav Libicher

Co nám feministky (nechtíc) prozradily o hráčích videoher?

Co máte udělat, chce-li být zavalení výhrůžkami smrtí? Kupodivu nemusíte napsat Satanské verše, natočit Poslední pokušení Krista nebo namalovat polonahou Matku Indii. Americká mediální kritička Anita Sarkeesian se na vlastní kůži přesvědčila, že úplně stačí natočit sérii videoblogů věnovanou analýze genderových stereotypů ve videohrách.

17.11.2014 v 18:07 | Karma: 13,88 | Přečteno: 1229x | Diskuse| Kultura

Miroslav Libicher

Jak muslimové hajlují a šíří neonacismus

Muslimové jsou známí spojenci nacismu. Ba nejen spojenci, ale dokonce i inspirátoři - když Hitler přemýšlel, co udělat s Židy, inspiroval se koránským textem, genocidou Arménů (která byla čistě islámským aktem a vůbec nesouvisela s válečnou situací) i radami antisemitského radikála Amína Husejního, který jakožto jeruzalémský muftí (dosazený Brity) vhodně reprezentoval postoje všech muslimů od Maroka přes Albánii až po Indonésii.

29.6.2014 v 17:14 | Karma: 31,60 | Přečteno: 2600x | Diskuse| Ostatní

Miroslav Libicher

Islamofobie předmětem kritické diskurzivní analýzy

Diskuze kolem případu dvou muslimek, které kvůli zákazu nosit šátky opustily střední zdravotnickou školu v Praze, už sice utichly, nicméně to samé nelze říct o širších diskuzích o muslimech a "anti-muslimech" z řad českých občanů. Proto jsem se rozhodl zveřejnit zde text, který se týká výše zmíněné kauzy a poodhaluje také diskurzivní strategie uživané českými odpůrci islámu.Článek je upravenou verzí mé školní práce, jejímž předmětem byla kritická diskurzivní analýza (CDA). Téma i konkrétní text k analýze jsem si zvolil sám. Jelikož jde o můj úplně první pokus o kritickou analýzu diskurzu a nemám žádné lingvistické vzdělání (studuji mediální studia), prosím čtenáře, aby si na základě tohoto textu nedělali představu ani o CDA, ani o úrovni našeho vysokého školství :)

11.2.2014 v 16:46 | Karma: 18,80 | Přečteno: 3193x | Diskuse| Ostatní

Miroslav Libicher

O muslimské nenávisti, víře, svobodě slova a cestovních zavazadlech

Se svým blogerským kolegou Lukášem Lhoťanem poměrně vydatně komunikuji již od doby, kdy byl znám jako jakýsi neoficiální mluvčí českých "liberálních" muslimů a v přátelském duchu jsem se s ním setkal i nedlouho poté, co se stal křesťanským islamoklastem - tedy zaníceným a nekompromisním kritikem islámu. Ač se stavím značně kriticky k jeho současnému mediálnímu působení, v rámci něhož osobní spory se svým někdejším "šéfem" (a snad i přítelem) Muneebem Alrawim povýšil do roviny souboje civilizací, zatím jsem neměl potřebu reagovat na žádnou z jím vyhlášených žaboyších válek vlastním článkem. Tentokrát tak poprvé činím - ne proto, že bych současnou "kauzu" považoval za závažnější než byly ty předchozí, ale spíše proto, že chci mít po ruce nějakou ucelenou reakci, na niž bych mohl odkazovat v množících se internetových diskuzích.

10.9.2013 v 9:26 | Karma: 13,42 | Přečteno: 1653x | Diskuse| Společnost

Miroslav Libicher

Indické filmy, u nichž se našinec může dmout vlasteneckou pýchou

Copak vy jste nevěděli, že bollywoodské filmy se točí i v Česku, jezdí v nich česká auta a tančí česká děvčata?

6.5.2012 v 9:12 | Karma: 14,68 | Přečteno: 3040x | Diskuse| Kultura

Miroslav Libicher

Indická filmová klasika (konečně) na DVD

Melodrama, spektakulární taneční scény, blyštivé kostýmy a pořádná porce nadsázky - tak si spousta lidí představuje indickou kinematografii a někteří ji takto z vlastních zkušeností i znají. Ve stínu velkých indických filmových průmyslů jako je Bollywood, Kollywood a Tollywood se však skrývá i řada nekomerčních tvůrců, jejichž díla dýchají realismem, věnují se sociálním tématům a nesou podobné znaky jako například snímky nového tureckého filmu nebo íránské a rumunské nové vlny.

27.4.2012 v 14:17 | Karma: 11,08 | Přečteno: 1038x | Diskuse| Kultura

Miroslav Libicher

Teroristé, rozvraceči a jiní Pákistánci

...aneb Zevrubně o reprezentaci muslimů v současném bollywoodském filmu, část druhá.

14.4.2012 v 10:12 | Karma: 10,10 | Přečteno: 1105x | Diskuse| Kultura

Miroslav Libicher

Chvála videorekordéru a (softcore) pornografie

Nelze než litovat dnešní školou povinné mládeže, že nevyrůstala v oné euforické atmosféře 90. let minulého století, kdy byl všechen veřejný i mediální prostor doslova nasáklý vyhladovělou touhou po všem, co předchozí režim lidu upíral. V České televizi běžel Receptář pro podnikatele a slova jako "kapitalismus" a "komerce" se užívala v takových kontextech, že i malí caparti, co jejich obsahu pranic nerozuměli, tušili, že musí jít o něco nesmírně cool. Videopůjčovny a posléze i televizní kanály zaplavily americké akční filmy, jejichž hrdinům se brzy pokusil přiblížit i Jirka Krampol s Paľem Haberou. V našlapaných hitparádách si každý čágo-bélo šílenec mohl vybrat třeba mezi vlasteneckým bigbítem a neortodoxní taneční hudbou z ciziny. A co je hlavní - všechny tyto kulturní vymoženosti byly prostoupeny nahotou a erotikou.

3.4.2012 v 15:03 | Karma: 20,59 | Přečteno: 2522x | Diskuse| Ostatní

Miroslav Libicher

Zločinci, separatisté a násilníci

...aneb Zevrubně o reprezentaci muslimů v současném bollywoodském filmu, část prvá.

19.3.2012 v 14:07 | Karma: 12,70 | Přečteno: 1108x | Diskuse| Kultura

Miroslav Libicher

Indický Ra.One je jako tančící terminátor

Mr. India (1987) se dokázal pouze zneviditelnit , Krrish (2006) zase většinu své mamutí síly zužitkovával k tančení či svádění děvčat a Shaktimaan (1997), jenž svých schopností nabyl díky hinduistickým meditacím a rituálům, vystupoval pouze v televizním seriálu a na stříbrné plátno se promeditovat nedokázal. Zkrátka a jednoduše - prostředí indického filmu superhrdinům nikdy příliš nepřálo. O změnu situace se pokusil nákladný a kvalitními triky podpořený snímek Ra.One, jehož recenzi v tomto článku přináším.

6.1.2012 v 12:59 | Karma: 15,91 | Přečteno: 1863x | Diskuse| Kultura

Miroslav Libicher

Teroristé i oběti xenofobie - muslimové očima moderního Bollywoodu

...aneb kterak muslimové oblékli arabské šátky, sestrojili islámské bomby a začali poslouchat hudbu pro uspávače hadů.

15.12.2011 v 11:58 | Karma: 12,78 | Přečteno: 1398x | Diskuse| Kultura

Miroslav Libicher

Půlměsíc a kladivo-muslimové očima sociálně angažovaného Bollywoodu

...aneb jak muslimové přestali pro indické filmaře představovat minulostí žijící aristokraty a stali se integrální součástí pracujícího lidu.

13.11.2011 v 9:30 | Karma: 12,44 | Přečteno: 1258x | Diskuse| Kultura

Miroslav Libicher

Navábové, kurtizány a teroristé - muslimové očima Bollywoodu

Billionaires, bombers, belly dancers* - tedy miliardáři, bomboví atentátníci a břišní tanečnice - to jsou tři základní stereotypy, které při zobrazování muslimů a Arabů (obě skupiny jsou v západní popkultuře soustavně mylně ztotožňovány) uplatňuje americký Hollywood a každý našinec se o tom snadno může přesvědčit při návštěvě kina nebo po zapnutí televize. Přirozeně daleko méně známý, ale o to zajímavější je vývoj, jímž si obraz muslimů prošel v historii mohutné kinematografie Indie - země, která hostí jednu z největších muslimských komunit na světě a jejíž filmová tvroba je v řadě států s muslimskou majoritou velice populární.

4.10.2011 v 10:47 | Karma: 10,54 | Přečteno: 1409x | Diskuse| Kultura

Miroslav Libicher

Šaháda před i za kamerou - muslimští tvůrci v Bollywoodu

Kdo četl moji blogovou minisérii 'Alláh v kraji Matky Indie' už dobře ví, že indičtí muslimové jsou nedostatečně zastoupeni v parlamentu, ve zdravotnictví, v řadách armády i police, mezi učitely... no, vlastně téměř všude. V jednom důležitém odvětví indického života však mají stoupenci Alláha a proroka Mohameda zastoupení naopak dispropočně veliké a výrazně ovlivňují jeho podobu - jedná se o indickou filmovou tvorbu.

5.9.2011 v 16:51 | Karma: 10,94 | Přečteno: 1778x | Diskuse| Kultura
  • Počet článků 59
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2073x
Absolvent marketingových komunikací (Bc.) a mediálních studií (Mgr.), fanoušek (nejen) indické kinematografie a neúnavný diskutér...