Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Indické filmy, u nichž se našinec může dmout vlasteneckou pýchou

Copak vy jste nevěděli, že bollywoodské filmy se točí i v Česku, jezdí v nich česká auta a tančí česká děvčata?

Z natáčení filmu Rockstar v PrazeS.A. Cine Vision

Z projekce filmu Band Baaja Baaraat na loňském Festivalu bollywoodského filmu si dobře pamatuji, jak to v sále vzrušeně zašumělo, když v jedné ze scén hrdinové vylezli na ulici a tam majestátně postávala Škoda Laura, indická variace na Octavii. Nejde o žádnou kuriozitu, v novějších indických filmech se lze se Škodovkami potkávat docela často, ať už v nich jezdí přímo hlavní postavy (nebo si třeba prohlíží škodovácký katalog, tak jako v Oye Lucky Lucky Oye), nebo se míhají někde na pozadí záběru. O něco méně frekventovanou českou značkou, na níž lze v (nejen) bollywoodské produkci narazit, je Baťa. Přítomnost českých výrobků však zdaleka není jediným a už vůbec ne hlavním důvodem, proč by našinec mohl v indickém kině propadat vlastenecké hrdosti.

Pokud bude mít kliku, třeba zrovna narazí na film, v němž bude jako "item girl" (tedy svůdná tanečnice) vystupovat česká modelka Jana Synková aka Yana Gupta. Ač ji lze jen stěží považovat za nějakou bollywoodskou hvězdu, jak to občas činí některá nesoudná česká média (jejím největším úspěchem na filmovém poli je asi účast v jedné taneční scéně v tamilském Anniyanovi), je pravda, že pro své mimofilmové aktivity je v Indii hodně populární.

Na indických produkcích dále pracoval také Pražský filharmonický orchestr. Hudbu nahrál například k superhrdinskému blockbusteru Krrish z dílny Rakeshe Roshana.

Ale co je nejdůležitější - několik indických filmů se dokonce v Česku točilo, někdy i za asistence českých filmařů a komparzistů. Podívejme se na ně tedy blíže:

Duplicate (1998)
V 90. letech Bollywoodu vévodily romantické komedie natáčené v různých evropských zemích. Zejména ve Švýcarsku, které nabízí pro indické oko velmi exotické lokace. A pokud se tam netočily celé filmy, tak alespoň písňové scény, jejichž význam je především metaforický, takže není potřeba řešit, že v jejich průběhu protagonisté mění oblečení a přenášejí se na jiný kout planety. Nepříliš úspěšná komedie Duplicate, jíž k výdělku nepomohla ani přítomnost přeslavného Shahrukha Khana v hlavní dvojroli, ovšem kromě Švýcarska nabídla také pohled do Prahy. Shahrukh si tak zatrsal třeba před Národním muzeem nebo před Trojským zámkem:

Meenaxi: A Tale of 3 Cities (2004)
Ona tři města z názvu snímku, za nímž stojí světově proslulý výtvarník M. F.F. Husain, jsou Hajdarábád, Džajsalmér a...samozřejmě Praha. Ta je ve filmu bydlištěm české studentky hindštiny jménem Maria Gulcova (populární herečka Tabu), s níž se sbližuje švarný Ind Kameshware Mathure v podání Kunala Kapoora. O dostatečně fotogenické zachycení Matky měst se postaral vynikající kameraman Santosh Sivan, o hudbu zase pozdější držitel Oscara A. R. Rahman.

Drona (2008)
Drona byl jedním z prvních indických filmů, který ve větší míře využíval (dnes naprosto běžné) počítačové triky. Komerčně ani kriticky ovšem tato velmi nudná směska indické mytologie, počítačových her (kdo by si při pohledu na vzhled Abhishka Bachchana nevzpomněl na Prince of Persia?) a prvků vykradených z amerických fantasy filmů (od Pán prstenů po Harryho Pottera) neuspěla. Škoda, protože kromě ulic Prahy a Tábora si v něm zahrála i Táňa Fischerová. Ač byla její postava ve filmu jen obtížně postřehnutelná, česká herečka byla nucena některé scény točit v bombajských ateliérech a o své zážitky odtamtud se podělila i s návštěvníky pražského Festivalu bollywoodského filmu v roce 2009. V Praze se sice odehrává celý prolog (včetně velkolepého nástupu zlotřilého záporaka a divoké automobilové honičky), ale na Youtube je k dispozici jen jedno písňové číslo:

Rockstar (2011)
Prozatím největší bollywoodská produkce točená v Česku. Tvůrci tohoto velkolepého a sentimentálního muzikálu strávili v českých luzích a hájích 31 natáčecích dnů a z rozpočtu, který činil zhruba 13 milionů amerických dolarů, zde utratili asi pětinu. V příběhu hraje poměrně velkou roli Praha, v níž se odehrává asi 20 minut z výsledného filmu, ale předtím i potom se o ní několikrát mluví. Na plátně mimochodem zazní i autentická čeština, byť jen v nepříliš podstatných a zajímavých větách jako "Obžalovaný, povstaňte!" či "Panebože, co dělá?". Krom Prahy se natáčelo také u Karlštejna, v Liberci, či na zámku Sychrov. Hlavní ženskou hrdinku, krásnou Heer, navíc ztvárnila americká modelka Nargis Fakhri, jejíž otec je Pákistánec a matka Češka. Nejzajímavější scénou je pro nás asi muzikální číslo, v němž se hlavní hrdina (v podání mladé bollywoodské hvězdy Ranbira Kapoora) setkává s českými Romy. Ti naštěstí nejsou pod útokem neonacistů, nestojí ve frontě na sociální dávky, ani nemávají noži na Jarka Nohavicu, ale s úsměvem zpívají a tančí v ulicích. O dobré jméno se tedy Česká republika v Indii bát nemusí.

Prague (2012)
Ano, je to tak. Chystá se i film, který použil jméno našeho hlavního města jako svůj název. Jde o mysteriózní horor, jenž je zatím ve stadiu postprodukce a do kin má být uveden v létě tohoto roku. Jeho režisérem je debutant Rohit Khaitan, nicméně o produkci se staral kultovní filmař Anurag Kashyap a v jedné z hlavních rolí se také objeví jeho manželka Kalki Koechlin.
Jak je vidět, Česká republika není pro bollywoodské producenty žádnou neznámou destinací a spíše se zdá, že snědých filmařů budeme v ulicích českých měst potkávat stále více. Zástupci České filmové komory totiž tvrdí, že největší zájem o natáčení v zemi potomků Praotce Čecha mají v současnosti právě Indové.
Článek původně (s menšími odlišnostmi) vyšel na mém blogu bollybaz.blogspot.com

Autor: Miroslav Libicher | neděle 6.5.2012 9:12 | karma článku: 14,68 | přečteno: 3040x
  • Další články autora

Miroslav Libicher

Japonští pornoherci se počítají na desítky. Zahraniční zájemci o jejich práci na miliony

Provozovatelé anglojazyčných webů, které se věnují japonské pornografii, uvádějí, že velmi často dostávají zprávy od mužů z celého světa, kteří se zcela vážně ptají, co mají dělat, aby mohli v Japonsku působit jako pornoherci.

15.8.2022 v 18:13 | Karma: 8,42 | Přečteno: 396x | Diskuse| Společnost

Miroslav Libicher

Visa a MasterCard chrání naši počestnost - hanbaté filmy z Japonska už si nekoupíme

Hlavním světovým regulátorem trhu s pornografií nejsou zákonodárci, ale provozovatelé platebních služeb.

14.8.2022 v 15:59 | Karma: 11,27 | Přečteno: 481x | Diskuse| Společnost

Miroslav Libicher

Yua Mikami – idol z filmů pro dospělé

...aneb o nejvýznamnější světové pornoherečce, kterou jste (nejspíš) dosud neznali a znát byste ji měli.

14.2.2022 v 13:48 | Karma: 13,64 | Přečteno: 1298x | Diskuse| Kultura

Miroslav Libicher

Kapitán Irák zasahuje aneb komiksoví hrdinové ve službách ideologie a propagandy

Původně školní esej, která si klade za cíl představit na konkrétních příkladech různé způsoby, jakým je v komiksu zachycována, šířena či reflektována ideologie a jak je médium komiksu využíváno pro propagandistické účely.

22.10.2015 v 17:34 | Karma: 10,89 | Přečteno: 668x | Diskuse| Kultura

Miroslav Libicher

Kterak Indové kolonizují Západ

...aneb (původně školní) esej mapující užívání "cool estetiky" v hindském populárním filmu.

22.11.2014 v 13:46 | Karma: 8,97 | Přečteno: 647x | Diskuse| Kultura

Miroslav Libicher

"Co máš pod tou blůzkou?"

...aneb o filmové cenzuře v Indické republice a jejích ideologických východiscích.

19.11.2014 v 16:46 | Karma: 9,11 | Přečteno: 1445x | Diskuse| Kultura

Miroslav Libicher

Co nám feministky (nechtíc) prozradily o hráčích videoher?

Co máte udělat, chce-li být zavalení výhrůžkami smrtí? Kupodivu nemusíte napsat Satanské verše, natočit Poslední pokušení Krista nebo namalovat polonahou Matku Indii. Americká mediální kritička Anita Sarkeesian se na vlastní kůži přesvědčila, že úplně stačí natočit sérii videoblogů věnovanou analýze genderových stereotypů ve videohrách.

17.11.2014 v 18:07 | Karma: 13,88 | Přečteno: 1229x | Diskuse| Kultura

Miroslav Libicher

Jak muslimové hajlují a šíří neonacismus

Muslimové jsou známí spojenci nacismu. Ba nejen spojenci, ale dokonce i inspirátoři - když Hitler přemýšlel, co udělat s Židy, inspiroval se koránským textem, genocidou Arménů (která byla čistě islámským aktem a vůbec nesouvisela s válečnou situací) i radami antisemitského radikála Amína Husejního, který jakožto jeruzalémský muftí (dosazený Brity) vhodně reprezentoval postoje všech muslimů od Maroka přes Albánii až po Indonésii.

29.6.2014 v 17:14 | Karma: 31,60 | Přečteno: 2600x | Diskuse| Ostatní

Miroslav Libicher

Islamofobie předmětem kritické diskurzivní analýzy

Diskuze kolem případu dvou muslimek, které kvůli zákazu nosit šátky opustily střední zdravotnickou školu v Praze, už sice utichly, nicméně to samé nelze říct o širších diskuzích o muslimech a "anti-muslimech" z řad českých občanů. Proto jsem se rozhodl zveřejnit zde text, který se týká výše zmíněné kauzy a poodhaluje také diskurzivní strategie uživané českými odpůrci islámu.Článek je upravenou verzí mé školní práce, jejímž předmětem byla kritická diskurzivní analýza (CDA). Téma i konkrétní text k analýze jsem si zvolil sám. Jelikož jde o můj úplně první pokus o kritickou analýzu diskurzu a nemám žádné lingvistické vzdělání (studuji mediální studia), prosím čtenáře, aby si na základě tohoto textu nedělali představu ani o CDA, ani o úrovni našeho vysokého školství :)

11.2.2014 v 16:46 | Karma: 18,80 | Přečteno: 3193x | Diskuse| Ostatní

Miroslav Libicher

O muslimské nenávisti, víře, svobodě slova a cestovních zavazadlech

Se svým blogerským kolegou Lukášem Lhoťanem poměrně vydatně komunikuji již od doby, kdy byl znám jako jakýsi neoficiální mluvčí českých "liberálních" muslimů a v přátelském duchu jsem se s ním setkal i nedlouho poté, co se stal křesťanským islamoklastem - tedy zaníceným a nekompromisním kritikem islámu. Ač se stavím značně kriticky k jeho současnému mediálnímu působení, v rámci něhož osobní spory se svým někdejším "šéfem" (a snad i přítelem) Muneebem Alrawim povýšil do roviny souboje civilizací, zatím jsem neměl potřebu reagovat na žádnou z jím vyhlášených žaboyších válek vlastním článkem. Tentokrát tak poprvé činím - ne proto, že bych současnou "kauzu" považoval za závažnější než byly ty předchozí, ale spíše proto, že chci mít po ruce nějakou ucelenou reakci, na niž bych mohl odkazovat v množících se internetových diskuzích.

10.9.2013 v 9:26 | Karma: 13,42 | Přečteno: 1653x | Diskuse| Společnost

Miroslav Libicher

Indická filmová klasika (konečně) na DVD

Melodrama, spektakulární taneční scény, blyštivé kostýmy a pořádná porce nadsázky - tak si spousta lidí představuje indickou kinematografii a někteří ji takto z vlastních zkušeností i znají. Ve stínu velkých indických filmových průmyslů jako je Bollywood, Kollywood a Tollywood se však skrývá i řada nekomerčních tvůrců, jejichž díla dýchají realismem, věnují se sociálním tématům a nesou podobné znaky jako například snímky nového tureckého filmu nebo íránské a rumunské nové vlny.

27.4.2012 v 14:17 | Karma: 11,08 | Přečteno: 1038x | Diskuse| Kultura

Miroslav Libicher

Teroristé, rozvraceči a jiní Pákistánci

...aneb Zevrubně o reprezentaci muslimů v současném bollywoodském filmu, část druhá.

14.4.2012 v 10:12 | Karma: 10,10 | Přečteno: 1105x | Diskuse| Kultura

Miroslav Libicher

Chvála videorekordéru a (softcore) pornografie

Nelze než litovat dnešní školou povinné mládeže, že nevyrůstala v oné euforické atmosféře 90. let minulého století, kdy byl všechen veřejný i mediální prostor doslova nasáklý vyhladovělou touhou po všem, co předchozí režim lidu upíral. V České televizi běžel Receptář pro podnikatele a slova jako "kapitalismus" a "komerce" se užívala v takových kontextech, že i malí caparti, co jejich obsahu pranic nerozuměli, tušili, že musí jít o něco nesmírně cool. Videopůjčovny a posléze i televizní kanály zaplavily americké akční filmy, jejichž hrdinům se brzy pokusil přiblížit i Jirka Krampol s Paľem Haberou. V našlapaných hitparádách si každý čágo-bélo šílenec mohl vybrat třeba mezi vlasteneckým bigbítem a neortodoxní taneční hudbou z ciziny. A co je hlavní - všechny tyto kulturní vymoženosti byly prostoupeny nahotou a erotikou.

3.4.2012 v 15:03 | Karma: 20,59 | Přečteno: 2522x | Diskuse| Ostatní

Miroslav Libicher

Zločinci, separatisté a násilníci

...aneb Zevrubně o reprezentaci muslimů v současném bollywoodském filmu, část prvá.

19.3.2012 v 14:07 | Karma: 12,70 | Přečteno: 1108x | Diskuse| Kultura

Miroslav Libicher

Indický Ra.One je jako tančící terminátor

Mr. India (1987) se dokázal pouze zneviditelnit , Krrish (2006) zase většinu své mamutí síly zužitkovával k tančení či svádění děvčat a Shaktimaan (1997), jenž svých schopností nabyl díky hinduistickým meditacím a rituálům, vystupoval pouze v televizním seriálu a na stříbrné plátno se promeditovat nedokázal. Zkrátka a jednoduše - prostředí indického filmu superhrdinům nikdy příliš nepřálo. O změnu situace se pokusil nákladný a kvalitními triky podpořený snímek Ra.One, jehož recenzi v tomto článku přináším.

6.1.2012 v 12:59 | Karma: 15,91 | Přečteno: 1863x | Diskuse| Kultura

Miroslav Libicher

Teroristé i oběti xenofobie - muslimové očima moderního Bollywoodu

...aneb kterak muslimové oblékli arabské šátky, sestrojili islámské bomby a začali poslouchat hudbu pro uspávače hadů.

15.12.2011 v 11:58 | Karma: 12,78 | Přečteno: 1398x | Diskuse| Kultura

Miroslav Libicher

Půlměsíc a kladivo-muslimové očima sociálně angažovaného Bollywoodu

...aneb jak muslimové přestali pro indické filmaře představovat minulostí žijící aristokraty a stali se integrální součástí pracujícího lidu.

13.11.2011 v 9:30 | Karma: 12,44 | Přečteno: 1258x | Diskuse| Kultura

Miroslav Libicher

Navábové, kurtizány a teroristé - muslimové očima Bollywoodu

Billionaires, bombers, belly dancers* - tedy miliardáři, bomboví atentátníci a břišní tanečnice - to jsou tři základní stereotypy, které při zobrazování muslimů a Arabů (obě skupiny jsou v západní popkultuře soustavně mylně ztotožňovány) uplatňuje americký Hollywood a každý našinec se o tom snadno může přesvědčit při návštěvě kina nebo po zapnutí televize. Přirozeně daleko méně známý, ale o to zajímavější je vývoj, jímž si obraz muslimů prošel v historii mohutné kinematografie Indie - země, která hostí jednu z největších muslimských komunit na světě a jejíž filmová tvroba je v řadě států s muslimskou majoritou velice populární.

4.10.2011 v 10:47 | Karma: 10,54 | Přečteno: 1409x | Diskuse| Kultura

Miroslav Libicher

Šaháda před i za kamerou - muslimští tvůrci v Bollywoodu

Kdo četl moji blogovou minisérii 'Alláh v kraji Matky Indie' už dobře ví, že indičtí muslimové jsou nedostatečně zastoupeni v parlamentu, ve zdravotnictví, v řadách armády i police, mezi učitely... no, vlastně téměř všude. V jednom důležitém odvětví indického života však mají stoupenci Alláha a proroka Mohameda zastoupení naopak dispropočně veliké a výrazně ovlivňují jeho podobu - jedná se o indickou filmovou tvorbu.

5.9.2011 v 16:51 | Karma: 10,94 | Přečteno: 1778x | Diskuse| Kultura

Miroslav Libicher

Alláh v kraji Matky Indie VI. - Tisíce Bin Ládinů?

"Je proti nám veden džihád s cílem přeměnit Hindustán na islámský stát", "minoritní komunita se dnes snaží zničit komunitu majoritní", "Americe dělal problémy jediný Bin Ládin, zatímco my máme v ulicích tisíce Bin Ládinů (...) a k tomu dvě stě tisíc mullů, kteří dnem i nocí šíří v mešitách a madrasáh jed terorismu". I těmito přepjatými výroky vyjadřovali představitelé hindských nacionalistů své obavy z neloajality a militantnosti indických muslimů. Jejich silná slova ovšem těžko odrážejí skutečnou situaci. Narozdíl od svých pákistánských souvěrců* se totiž muslimové v Indii nezdají být příliš vábeni mezinárodním džihádistickým voláním do zbraně a vlastenecké cítění jim nejspíš také nechybí.

26.8.2011 v 14:47 | Karma: 11,23 | Přečteno: 1523x | Diskuse| Politika
  • Počet článků 59
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2073x
Absolvent marketingových komunikací (Bc.) a mediálních studií (Mgr.), fanoušek (nejen) indické kinematografie a neúnavný diskutér...