Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

O muslimské nenávisti, víře, svobodě slova a cestovních zavazadlech

Se svým blogerským kolegou Lukášem Lhoťanem poměrně vydatně komunikuji již od doby, kdy byl znám jako jakýsi neoficiální mluvčí českých "liberálních" muslimů a v přátelském duchu jsem se s ním setkal i nedlouho poté, co se stal křesťanským islamoklastem - tedy zaníceným a nekompromisním kritikem islámu. Ač se stavím značně kriticky k jeho současnému mediálnímu působení, v rámci něhož osobní spory se svým někdejším "šéfem" (a snad i přítelem) Muneebem Alrawim povýšil do roviny souboje civilizací, zatím jsem neměl potřebu reagovat na žádnou z jím vyhlášených žaboyších válek vlastním článkem. Tentokrát tak poprvé činím - ne proto, že bych současnou "kauzu" považoval za závažnější než byly ty předchozí, ale spíše proto, že chci mít po ruce nějakou ucelenou reakci, na niž bych mohl odkazovat v množících se internetových diskuzích.

K čemu tedy vůbec došlo?

Lukáš zveřejnil tři roky starou nahrávku, na níž Muneeb Alrawi, předseda Islámské nadace v Brně, v češtině parafrázuje arabské kazání, které v brněnské mešitě dříve pronesl saúdský klerik Abdulláh al-Musleh. V kázání se hovoří o výchově dětí a zazní v něm i výroky, podle nichž mají muslimové své potomky vést k nenávisti ke všemu, co se protiví Bohu. Citujme (s korekcemi přebreptů a špatně vyskloňovaných slov):

"Tvá povinnost je v tomto období [7-10 let věku dítěte] vlastně naučit ho milovat imán [islámský koncept víry], milovat islám, aby se stal muslimem. A nauč ho nenávist ke kufr [nevíra, jak bude řečeno dále], nauč ho nenávist ke všemu, co je nemorální a nesprávné. A hlavně ho tedy nauč nenávist ke kufru, tedy neuznání Alláha a jeho jedinosti. A nauč ho na druhé straně milovat Alláha a proroka Mohameda a milovat ímám, což je to nejcennější, co ho můžeš naučit."
Poté Alrawi ještě cituje hadís (záznam údajných výroků a činů Mohammeda a jeho druhů), podle nějž islámský Prorok pravil, že muslim má dítě v sedmi letech naučit islámskou modlitbu a v deseti letech jej může fyzicky trestat, pokud tuto modlitbu nebude praktikovat. 
Ihned se do celé věci vložilo Občanské srdužení ateistů České republiky (OSACR). To o zmíněném záznamu nejprve napsalo článek a poté na Alrawiho podalo trestní oznámení (ten je v textu mimochodem neadekvátně nazýván "předsedou českých muslimů"). Městské státní zastupitelství v Brně rozhodlo, že Alrawiho výroky mohou být trestným činem a předalo případ policii. Státní zástupce Jan Petrásek přišel dokonce s vyjádřením, do něhož se nestyděl zakomponovat nevkusnou a účelovou paralelu s (neo)nacisty:
„Pokud by na nahrávce k nenávisti vůči skupině podněcoval Tomáš Vandas z Dělnické strany sociální spravedlnosti, nikdo by o jeho vině nepochyboval. S Islámem je problém, že se k němu lidé staví opatrně. Ve výsledku je ale jedno, jestli nenávistné texty někdo hlásá z Mein Kampfu, Koránu nebo jiného náboženského textu. Muslimové musí být před zákonem na stejné úrovni jako křesťané nebo třeba zahrádkáři." 
(Všimněte si, že citát krom velmi sporného výroku, že se lidé v ČR k islámu staví opatrně - což popírá i letmý náhled do internetových diskuzí či relevantní texty v časopisech jako je Týden nebo Fridex Reflex - obsahuje implikaci, že muslimové u nás mají jakási bliže neurčená privilegia. To se v českém lidovém diskurzu obvykle tvrdí o jiné neoblíbené minoritě - o Romech.)

Sám Lukáš se k případu vyjádřil nejprve na svém blogu, posléze mu prostor poskytl i časopis Fridex Reflex, jenž zřejmě hodlá dále prohlubovat svou snahu nahánět čtenost bulvárním podlézáním masám a jejich předsudkům. 
Jaký je můj názor?

Jakožto přesvědčenému ateistovi a stoupenci maximálního sociálního liberalismu se mi napadené výroky pranic nelíbí a v žádném případě nevyčítám OSACRu, že kvůli nim podal trestní oznámení - jde ostatně o běžný nástroj občanských aktivistů a jejich rozhořčení je v tomto případě pochopitelné.

Je dobře, když jsou takové výroky kritizovány a napadány, nemyslím si ovšem, že by měly být zároveň právně trestány. V následujících řádcích uvedu proč.

Co s tím má společného princip svobody slova?

Svoboda slova se dnes skloňuje velmi často. Ačkoli však většina Evropanů mluví jednoznačně v její prospěch, řada z nich nakonec ze svých principů sleví ve chvíli, kdy si uvědomí, že stejná svoboda slova jako jim by měla náležet i lidem, jejichž názory považují za nepřijatelné či dokonce nebezpečné. Během kauzy s dánskými karakaturami proroka Mohammeda se obránců svobody slova vynořilo více než dost. Když však někteří němečtí politici a aktivisté volali po zákazu tureckého filmu Kurltar Vadisi Filistin (který obviňovali z antisemitismu, aniž by ho vůbec viděli), po svobodě slova najednou nevolal nikdo.
Dle mého by s výjimkou výhružek a přímých výzev k násilí neměl být trestný jakýkoli výrok či názor. Žádnou myšlenku ostatně nelze zakázat a demokratické státy, které mají zavedenou nějakou formu cenzury (např. Indie) obvykle vycházejí z překonaného paternalistického přesvědčení, že lid je natolik hloupý, že se některým "škodlivým" myšlenkám nedokáže sám bránit a musí před nimi být ochraňován státem. 

V rozporu s tím, co tvrdí státní zástupce Petrásek, nepodněcoval Alrawi ve sporném kázání k "nenávisti vůči skupině". Mluvil o "nenávisti ke kufru": Arabské slovo kufr přitom označuje abstraktní koncept samotné nevíry. "Nevěřící" by se označoval arabským slovem "káfir", v plurálu pak "kuffár". Nevíra si přitom jistě nezasluje o nic větší právní ochranu než víra a myslím, že nenajdu mnoho kritiků islámu, kteří by chtěli tvrdit, že výpady - jakkoli ostré a urážlivé - vůči víře mají být trestány. Jakékoliv lidské přesvědčení - politické či náboženské - by mělo být možné zcela legálně kritizovat, urážet i zesměšňovat. Principiálně se mnou očividně souhlasí i pravicoví konzervativci, což mne samozřejmě těší. 

K tomuto bych doplnil ještě dvě poznámky:

1) Alrawiho výrok je v naprostému souladu s křesťanstkými hodnotami, neboť dodnes je přeci mezi křesťany oblíbené heslo sv. Augustina, podle nějž má věřící - stejně jako Bůh - "nenávidět hřích, ale milovat hříšníka". 

2) Pokud má pan Petrásek tak rád analogie s nacismem, zkusme se ho rétoricky zeptat, zda by považoval za možný trestný čin i výrok "učte své děti nenávisti k nacismu"?

Proč islamoklasté hází kameny ze skleněné věže?

Proti výše řečenému lze zcela správně namítnout, že nenávist k myšlence často nebývá dost dobře oddělitelná od nenávisti k jejímu nositeli a mnohdy jde jen o alibistickou kličku - i neonacisté převracející popelnice na českých sídlištích nakonec na kamery tvrdí, že necítí zášť vůči Romům, ale jen proti jejich kriminálnímu chování. Tuto námitku je nutno uznat, nicméně v případě, kdy ji vznášejí kritici islámu (samozvaní "islamoklasté"), je jim také třeba připomenout, že se sami rozlišováním hříchu a hříšníka velmi často ohánějí.

Během řady předlouhých diskuzí na facebookových stránkách Islám v České Republice nechceme jsem se od jejich adminů nesčetněkrát dozvěděl, že jim muslimové přece vůbec nevadí, oni jsou proti islámu, jakožto údajné zhoubné ideologii. Holandský politik Geert Wilders, jehož jedinými politickými tématy jsou islám a Evropská unie, přímo prohlásil toto: "Není pravda, že nenávidím muslimy. Nenávidím islám." Jeho ideový předchůdce Pim Fortuyn, mimo jiné hrdý homosexuál, promluvil k novinářům ještě troufaleji: "Proč říkáte, že nemám rád muslimy? Vždyť s nimi chodím do postele." 

Proč je celá situace absurdní?

Zkuste si představit, že policisté zastaví na dálnici řidiče, který jel rychlostí 140 km/h a zatímco přemýšlí, zda-li mu vypíšou pokutu, kolem se bezstarostně prohánějí automobily jedoucí rychlostí 240 km/h a jejich řidiči ještě směrem k policistům křičí: "Rovnou mu seberte řidičák, darebákovi!" Zní to pořádně absurdně, že ano?

Analogická situace přitom vznikla kolem výroků Muneeba Alrawiho. Prakticky pod každým článkem, který o této kauze informuje, se objevují diskuzní příspěvky, jejichž obsah je mnohanásobně odpudivější než nějaké "učte své děti nenávisti k nevíře".

Vyberme si třeba pár higlightů z diskuze fanoušků výše zmíněného časopisu Fridex Reflex:

"Ukamenovat ho."

".a dyť je to v "pořádku", ne... já svejm dětem budu kázat podobně!!!! Jak uvidíš čmouda, jebni ho do palice trubkou!!" 

"špiny sou to..a blbečkové jim žerou ty žvásty jak sou mírumilovní....a nemusím být neonacista ani rasista...to je taky moderní zbraň sluníčkových lidí co nechápou realitu..nelíbní se ti to po našem? jsi nácek nebo rasista...ale říkejte mi jak chcete..nechci tu pochcaný arábáče s těmahle teloušskýma názorama."

 

A to je víceméně vše, co jsem vám chtěl říct.

Autor: Miroslav Libicher | úterý 10.9.2013 9:26 | karma článku: 13,42 | přečteno: 1653x
  • Další články autora

Miroslav Libicher

Japonští pornoherci se počítají na desítky. Zahraniční zájemci o jejich práci na miliony

Provozovatelé anglojazyčných webů, které se věnují japonské pornografii, uvádějí, že velmi často dostávají zprávy od mužů z celého světa, kteří se zcela vážně ptají, co mají dělat, aby mohli v Japonsku působit jako pornoherci.

15.8.2022 v 18:13 | Karma: 8,42 | Přečteno: 396x | Diskuse| Společnost

Miroslav Libicher

Visa a MasterCard chrání naši počestnost - hanbaté filmy z Japonska už si nekoupíme

Hlavním světovým regulátorem trhu s pornografií nejsou zákonodárci, ale provozovatelé platebních služeb.

14.8.2022 v 15:59 | Karma: 11,27 | Přečteno: 481x | Diskuse| Společnost

Miroslav Libicher

Yua Mikami – idol z filmů pro dospělé

...aneb o nejvýznamnější světové pornoherečce, kterou jste (nejspíš) dosud neznali a znát byste ji měli.

14.2.2022 v 13:48 | Karma: 13,64 | Přečteno: 1298x | Diskuse| Kultura

Miroslav Libicher

Kapitán Irák zasahuje aneb komiksoví hrdinové ve službách ideologie a propagandy

Původně školní esej, která si klade za cíl představit na konkrétních příkladech různé způsoby, jakým je v komiksu zachycována, šířena či reflektována ideologie a jak je médium komiksu využíváno pro propagandistické účely.

22.10.2015 v 17:34 | Karma: 10,89 | Přečteno: 668x | Diskuse| Kultura

Miroslav Libicher

Kterak Indové kolonizují Západ

...aneb (původně školní) esej mapující užívání "cool estetiky" v hindském populárním filmu.

22.11.2014 v 13:46 | Karma: 8,97 | Přečteno: 647x | Diskuse| Kultura

Miroslav Libicher

"Co máš pod tou blůzkou?"

...aneb o filmové cenzuře v Indické republice a jejích ideologických východiscích.

19.11.2014 v 16:46 | Karma: 9,11 | Přečteno: 1445x | Diskuse| Kultura

Miroslav Libicher

Co nám feministky (nechtíc) prozradily o hráčích videoher?

Co máte udělat, chce-li být zavalení výhrůžkami smrtí? Kupodivu nemusíte napsat Satanské verše, natočit Poslední pokušení Krista nebo namalovat polonahou Matku Indii. Americká mediální kritička Anita Sarkeesian se na vlastní kůži přesvědčila, že úplně stačí natočit sérii videoblogů věnovanou analýze genderových stereotypů ve videohrách.

17.11.2014 v 18:07 | Karma: 13,88 | Přečteno: 1229x | Diskuse| Kultura

Miroslav Libicher

Jak muslimové hajlují a šíří neonacismus

Muslimové jsou známí spojenci nacismu. Ba nejen spojenci, ale dokonce i inspirátoři - když Hitler přemýšlel, co udělat s Židy, inspiroval se koránským textem, genocidou Arménů (která byla čistě islámským aktem a vůbec nesouvisela s válečnou situací) i radami antisemitského radikála Amína Husejního, který jakožto jeruzalémský muftí (dosazený Brity) vhodně reprezentoval postoje všech muslimů od Maroka přes Albánii až po Indonésii.

29.6.2014 v 17:14 | Karma: 31,60 | Přečteno: 2600x | Diskuse| Ostatní

Miroslav Libicher

Islamofobie předmětem kritické diskurzivní analýzy

Diskuze kolem případu dvou muslimek, které kvůli zákazu nosit šátky opustily střední zdravotnickou školu v Praze, už sice utichly, nicméně to samé nelze říct o širších diskuzích o muslimech a "anti-muslimech" z řad českých občanů. Proto jsem se rozhodl zveřejnit zde text, který se týká výše zmíněné kauzy a poodhaluje také diskurzivní strategie uživané českými odpůrci islámu.Článek je upravenou verzí mé školní práce, jejímž předmětem byla kritická diskurzivní analýza (CDA). Téma i konkrétní text k analýze jsem si zvolil sám. Jelikož jde o můj úplně první pokus o kritickou analýzu diskurzu a nemám žádné lingvistické vzdělání (studuji mediální studia), prosím čtenáře, aby si na základě tohoto textu nedělali představu ani o CDA, ani o úrovni našeho vysokého školství :)

11.2.2014 v 16:46 | Karma: 18,80 | Přečteno: 3193x | Diskuse| Ostatní

Miroslav Libicher

Indické filmy, u nichž se našinec může dmout vlasteneckou pýchou

Copak vy jste nevěděli, že bollywoodské filmy se točí i v Česku, jezdí v nich česká auta a tančí česká děvčata?

6.5.2012 v 9:12 | Karma: 14,68 | Přečteno: 3040x | Diskuse| Kultura

Miroslav Libicher

Indická filmová klasika (konečně) na DVD

Melodrama, spektakulární taneční scény, blyštivé kostýmy a pořádná porce nadsázky - tak si spousta lidí představuje indickou kinematografii a někteří ji takto z vlastních zkušeností i znají. Ve stínu velkých indických filmových průmyslů jako je Bollywood, Kollywood a Tollywood se však skrývá i řada nekomerčních tvůrců, jejichž díla dýchají realismem, věnují se sociálním tématům a nesou podobné znaky jako například snímky nového tureckého filmu nebo íránské a rumunské nové vlny.

27.4.2012 v 14:17 | Karma: 11,08 | Přečteno: 1038x | Diskuse| Kultura

Miroslav Libicher

Teroristé, rozvraceči a jiní Pákistánci

...aneb Zevrubně o reprezentaci muslimů v současném bollywoodském filmu, část druhá.

14.4.2012 v 10:12 | Karma: 10,10 | Přečteno: 1105x | Diskuse| Kultura

Miroslav Libicher

Chvála videorekordéru a (softcore) pornografie

Nelze než litovat dnešní školou povinné mládeže, že nevyrůstala v oné euforické atmosféře 90. let minulého století, kdy byl všechen veřejný i mediální prostor doslova nasáklý vyhladovělou touhou po všem, co předchozí režim lidu upíral. V České televizi běžel Receptář pro podnikatele a slova jako "kapitalismus" a "komerce" se užívala v takových kontextech, že i malí caparti, co jejich obsahu pranic nerozuměli, tušili, že musí jít o něco nesmírně cool. Videopůjčovny a posléze i televizní kanály zaplavily americké akční filmy, jejichž hrdinům se brzy pokusil přiblížit i Jirka Krampol s Paľem Haberou. V našlapaných hitparádách si každý čágo-bélo šílenec mohl vybrat třeba mezi vlasteneckým bigbítem a neortodoxní taneční hudbou z ciziny. A co je hlavní - všechny tyto kulturní vymoženosti byly prostoupeny nahotou a erotikou.

3.4.2012 v 15:03 | Karma: 20,59 | Přečteno: 2522x | Diskuse| Ostatní

Miroslav Libicher

Zločinci, separatisté a násilníci

...aneb Zevrubně o reprezentaci muslimů v současném bollywoodském filmu, část prvá.

19.3.2012 v 14:07 | Karma: 12,70 | Přečteno: 1108x | Diskuse| Kultura

Miroslav Libicher

Indický Ra.One je jako tančící terminátor

Mr. India (1987) se dokázal pouze zneviditelnit , Krrish (2006) zase většinu své mamutí síly zužitkovával k tančení či svádění děvčat a Shaktimaan (1997), jenž svých schopností nabyl díky hinduistickým meditacím a rituálům, vystupoval pouze v televizním seriálu a na stříbrné plátno se promeditovat nedokázal. Zkrátka a jednoduše - prostředí indického filmu superhrdinům nikdy příliš nepřálo. O změnu situace se pokusil nákladný a kvalitními triky podpořený snímek Ra.One, jehož recenzi v tomto článku přináším.

6.1.2012 v 12:59 | Karma: 15,91 | Přečteno: 1863x | Diskuse| Kultura

Miroslav Libicher

Teroristé i oběti xenofobie - muslimové očima moderního Bollywoodu

...aneb kterak muslimové oblékli arabské šátky, sestrojili islámské bomby a začali poslouchat hudbu pro uspávače hadů.

15.12.2011 v 11:58 | Karma: 12,78 | Přečteno: 1398x | Diskuse| Kultura

Miroslav Libicher

Půlměsíc a kladivo-muslimové očima sociálně angažovaného Bollywoodu

...aneb jak muslimové přestali pro indické filmaře představovat minulostí žijící aristokraty a stali se integrální součástí pracujícího lidu.

13.11.2011 v 9:30 | Karma: 12,44 | Přečteno: 1258x | Diskuse| Kultura

Miroslav Libicher

Navábové, kurtizány a teroristé - muslimové očima Bollywoodu

Billionaires, bombers, belly dancers* - tedy miliardáři, bomboví atentátníci a břišní tanečnice - to jsou tři základní stereotypy, které při zobrazování muslimů a Arabů (obě skupiny jsou v západní popkultuře soustavně mylně ztotožňovány) uplatňuje americký Hollywood a každý našinec se o tom snadno může přesvědčit při návštěvě kina nebo po zapnutí televize. Přirozeně daleko méně známý, ale o to zajímavější je vývoj, jímž si obraz muslimů prošel v historii mohutné kinematografie Indie - země, která hostí jednu z největších muslimských komunit na světě a jejíž filmová tvroba je v řadě států s muslimskou majoritou velice populární.

4.10.2011 v 10:47 | Karma: 10,54 | Přečteno: 1409x | Diskuse| Kultura

Miroslav Libicher

Šaháda před i za kamerou - muslimští tvůrci v Bollywoodu

Kdo četl moji blogovou minisérii 'Alláh v kraji Matky Indie' už dobře ví, že indičtí muslimové jsou nedostatečně zastoupeni v parlamentu, ve zdravotnictví, v řadách armády i police, mezi učitely... no, vlastně téměř všude. V jednom důležitém odvětví indického života však mají stoupenci Alláha a proroka Mohameda zastoupení naopak dispropočně veliké a výrazně ovlivňují jeho podobu - jedná se o indickou filmovou tvorbu.

5.9.2011 v 16:51 | Karma: 10,94 | Přečteno: 1778x | Diskuse| Kultura

Miroslav Libicher

Alláh v kraji Matky Indie VI. - Tisíce Bin Ládinů?

"Je proti nám veden džihád s cílem přeměnit Hindustán na islámský stát", "minoritní komunita se dnes snaží zničit komunitu majoritní", "Americe dělal problémy jediný Bin Ládin, zatímco my máme v ulicích tisíce Bin Ládinů (...) a k tomu dvě stě tisíc mullů, kteří dnem i nocí šíří v mešitách a madrasáh jed terorismu". I těmito přepjatými výroky vyjadřovali představitelé hindských nacionalistů své obavy z neloajality a militantnosti indických muslimů. Jejich silná slova ovšem těžko odrážejí skutečnou situaci. Narozdíl od svých pákistánských souvěrců* se totiž muslimové v Indii nezdají být příliš vábeni mezinárodním džihádistickým voláním do zbraně a vlastenecké cítění jim nejspíš také nechybí.

26.8.2011 v 14:47 | Karma: 11,23 | Přečteno: 1523x | Diskuse| Politika
  • Počet článků 59
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2073x
Absolvent marketingových komunikací (Bc.) a mediálních studií (Mgr.), fanoušek (nejen) indické kinematografie a neúnavný diskutér...