Miroslav Libicher

Indické filmy, u nichž se našinec může dmout vlasteneckou pýchou

6. 05. 2012 9:12:06
Copak vy jste nevěděli, že bollywoodské filmy se točí i v Česku, jezdí v nich česká auta a tančí česká děvčata?
Z natáčení filmu Rockstar v Praze
Z natáčení filmu Rockstar v PrazeS.A. Cine Vision

Z projekce filmu Band Baaja Baaraat na loňském Festivalu bollywoodského filmu si dobře pamatuji, jak to v sále vzrušeně zašumělo, když v jedné ze scén hrdinové vylezli na ulici a tam majestátně postávala Škoda Laura, indická variace na Octavii. Nejde o žádnou kuriozitu, v novějších indických filmech se lze se Škodovkami potkávat docela často, ať už v nich jezdí přímo hlavní postavy (nebo si třeba prohlíží škodovácký katalog, tak jako v Oye Lucky Lucky Oye), nebo se míhají někde na pozadí záběru. O něco méně frekventovanou českou značkou, na níž lze v (nejen) bollywoodské produkci narazit, je Baťa. Přítomnost českých výrobků však zdaleka není jediným a už vůbec ne hlavním důvodem, proč by našinec mohl v indickém kině propadat vlastenecké hrdosti.

Pokud bude mít kliku, třeba zrovna narazí na film, v němž bude jako "item girl" (tedy svůdná tanečnice) vystupovat česká modelka Jana Synková aka Yana Gupta. Ač ji lze jen stěží považovat za nějakou bollywoodskou hvězdu, jak to občas činí některá nesoudná česká média (jejím největším úspěchem na filmovém poli je asi účast v jedné taneční scéně v tamilském Anniyanovi), je pravda, že pro své mimofilmové aktivity je v Indii hodně populární.

Na indických produkcích dále pracoval také Pražský filharmonický orchestr. Hudbu nahrál například k superhrdinskému blockbusteru Krrish z dílny Rakeshe Roshana.

Ale co je nejdůležitější - několik indických filmů se dokonce v Česku točilo, někdy i za asistence českých filmařů a komparzistů. Podívejme se na ně tedy blíže:



Duplicate (1998)
V 90. letech Bollywoodu vévodily romantické komedie natáčené v různých evropských zemích. Zejména ve Švýcarsku, které nabízí pro indické oko velmi exotické lokace. A pokud se tam netočily celé filmy, tak alespoň písňové scény, jejichž význam je především metaforický, takže není potřeba řešit, že v jejich průběhu protagonisté mění oblečení a přenášejí se na jiný kout planety. Nepříliš úspěšná komedie Duplicate, jíž k výdělku nepomohla ani přítomnost přeslavného Shahrukha Khana v hlavní dvojroli, ovšem kromě Švýcarska nabídla také pohled do Prahy. Shahrukh si tak zatrsal třeba před Národním muzeem nebo před Trojským zámkem:


Meenaxi: A Tale of 3 Cities (2004)
Ona tři města z názvu snímku, za nímž stojí světově proslulý výtvarník M. F.F. Husain, jsou Hajdarábád, Džajsalmér a...samozřejmě Praha. Ta je ve filmu bydlištěm české studentky hindštiny jménem Maria Gulcova (populární herečka Tabu), s níž se sbližuje švarný Ind Kameshware Mathure v podání Kunala Kapoora. O dostatečně fotogenické zachycení Matky měst se postaral vynikající kameraman Santosh Sivan, o hudbu zase pozdější držitel Oscara A. R. Rahman.


Drona (2008)
Drona byl jedním z prvních indických filmů, který ve větší míře využíval (dnes naprosto běžné) počítačové triky. Komerčně ani kriticky ovšem tato velmi nudná směska indické mytologie, počítačových her (kdo by si při pohledu na vzhled Abhishka Bachchana nevzpomněl na Prince of Persia?) a prvků vykradených z amerických fantasy filmů (od Pán prstenů po Harryho Pottera) neuspěla. Škoda, protože kromě ulic Prahy a Tábora si v něm zahrála i Táňa Fischerová. Ač byla její postava ve filmu jen obtížně postřehnutelná, česká herečka byla nucena některé scény točit v bombajských ateliérech a o své zážitky odtamtud se podělila i s návštěvníky pražského Festivalu bollywoodského filmu v roce 2009. V Praze se sice odehrává celý prolog (včetně velkolepého nástupu zlotřilého záporaka a divoké automobilové honičky), ale na Youtube je k dispozici jen jedno písňové číslo:


Rockstar (2011)
Prozatím největší bollywoodská produkce točená v Česku. Tvůrci tohoto velkolepého a sentimentálního muzikálu strávili v českých luzích a hájích 31 natáčecích dnů a z rozpočtu, který činil zhruba 13 milionů amerických dolarů, zde utratili asi pětinu. V příběhu hraje poměrně velkou roli Praha, v níž se odehrává asi 20 minut z výsledného filmu, ale předtím i potom se o ní několikrát mluví. Na plátně mimochodem zazní i autentická čeština, byť jen v nepříliš podstatných a zajímavých větách jako "Obžalovaný, povstaňte!" či "Panebože, co dělá?". Krom Prahy se natáčelo také u Karlštejna, v Liberci, či na zámku Sychrov. Hlavní ženskou hrdinku, krásnou Heer, navíc ztvárnila americká modelka Nargis Fakhri, jejíž otec je Pákistánec a matka Češka. Nejzajímavější scénou je pro nás asi muzikální číslo, v němž se hlavní hrdina (v podání mladé bollywoodské hvězdy Ranbira Kapoora) setkává s českými Romy. Ti naštěstí nejsou pod útokem neonacistů, nestojí ve frontě na sociální dávky, ani nemávají noži na Jarka Nohavicu, ale s úsměvem zpívají a tančí v ulicích. O dobré jméno se tedy Česká republika v Indii bát nemusí.


Prague (2012)
Ano, je to tak. Chystá se i film, který použil jméno našeho hlavního města jako svůj název. Jde o mysteriózní horor, jenž je zatím ve stadiu postprodukce a do kin má být uveden v létě tohoto roku. Jeho režisérem je debutant Rohit Khaitan, nicméně o produkci se staral kultovní filmař Anurag Kashyap a v jedné z hlavních rolí se také objeví jeho manželka Kalki Koechlin.


Jak je vidět, Česká republika není pro bollywoodské producenty žádnou neznámou destinací a spíše se zdá, že snědých filmařů budeme v ulicích českých měst potkávat stále více. Zástupci České filmové komory totiž tvrdí, že největší zájem o natáčení v zemi potomků Praotce Čecha mají v současnosti právě Indové.


Článek původně (s menšími odlišnostmi) vyšel na mém blogu bollybaz.blogspot.com

Autor: Miroslav Libicher | karma: 14.68 | přečteno: 3040 ×
Poslední články autora