Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kapitán Irák zasahuje aneb komiksoví hrdinové ve službách ideologie a propagandy

Původně školní esej, která si klade za cíl představit na konkrétních příkladech různé způsoby, jakým je v komiksu zachycována, šířena či reflektována ideologie a jak je médium komiksu využíváno pro propagandistické účely.

Dvojí pojetí ideologie

Nejprve je nutné vymezit si obsah pojmu ideologie, který je různými teoretiky konceptualizován různými způsoby a porůznu je chápán i laickou veřejností. Dovolil bych si přitom základní přístupy k ideologii rozdělit do dvou proudů: Ten první zastupuje koncepce vycházející z marxismu. Marxistické myšlení považuje ideologii za to, co Friedrich Engels nazval falešným vědomím - tedy nějakou účelovou soustavu idejí a hodnot, která je prosazována shora elitami a vydávaná za něco přirozeného a všeobecně prospěšného, ačkoli ve skutečnosti přináší prospěch právě a jen oněm elitám. Marxismus má tedy za to, že kromě ideologie existuje i pravé, falešným vědomím nezkalené poznání.  

V širším, nemarxistickém chápání je však ideologií jakákoli soustava idejí a hodnot, která je vlastní určité sociální skupině, jejíž identitu pomáhá utvářet. Budeme-li se držet tohoto pojetí, je tak vlastně každý komiks ideologický, byť právě jeho ideologická podmíněnost nemusí být zřetelná a čtenář ji může přehlížet. Jenže ideologie je nejúčinnějších právě ve chvíli, kdy se maskuje jako přirozený řád věcí a commnon sense

 

Ideologie jde do války

Pro intencionální propagaci a šíření ideologie se komiks zdá být ideálním médiem. A to zejména z toho důvodu, že jazyk, kterým komunikuje s konzumenty, je z velké části založený právě na vizuální složce. Obrazy přitom dovedou být mimořádně sugestivní a na rozdíl například od psaných textů jsou mezinárodně srozumitelnější a nevyžadují tolik kulturních kompetencí. Člověk může snadno „přečíst“ propagandistický plakát národa, jehož řeči nerozumí. A vlastně ani nemusí být gramotný. 

Vizuální jazyk je oproti verbálnímu také více zastřený, dovede lépe pracovat s konotacemi a účinně tak skrývat svou ideologickou podmíněnost. I z těchto důvodů se pravděpodobně užívaly sugestivní obrazové motivy na válečných plakátech. 

Americké, britské, sovětské či francouzské propagandistické plakáty z 2. světové války z velké části zachycují hlavně vojáky. Nikoli však nějakým „neutrálním“ způsobem, ale takovým, který konotuje sílu, odhodlání, statečnost a jiné ctnosti, s nimiž se armáda obvykle snaží být spojována. 

Minimálně v USA byly válečné snahy reflektovány i v komiksech. A v souvislosti s tím v nich byly reprodukovány i motivy válečné propagandy. Postavy jako Superman nebo Batman zápasily s představiteli Osy Řím – Berlín – Tokio. Supervoják Captain America, oděný do americké vlajky, byl dokonce přímo stvořen jako superhrdina, jehož hlavním úkolem je s nepřáteli USA bojovat.

Ale nešlo jen o to – na přebalech některých komiksových sešitů se superhrdiny si můžeme snadno všimnout identických motivů, jaké se objevily i na propagandistických plakátech, zejména v souvislosti s výzvami k nákupu válečných dluhopisů. Typické je například zobrazení fyzického boje proti armádě nacistického Německa (na komiksových obálkách je bojovníkem Superman či jiný superhrdina, na plakátech americký voják), které je doprovozeno nápisem sugerujícím, že právě nákup dluhopisů je cestou, jak může (tentokrát již pomyslnou) ránu nacistické armádě uštědřit i běžný Američan. 

Komiksy ale pouze nenapodobovaly vizuální diskurz válečné propagandy, ale samy se válečnou propagandou stávaly. Americká armáda například nechala vyrobit komiksové sešity The Nightmares of Lieutenant Ichi, které distribuovala na Filipínách, jež byly toho času okupovány japonskou císařskou armádou. Komiks sloužil jako atraktivní a snadno čitelné médium, které v humorných příbězích líčilo japonské vojáky jako neschopné nýmandy, kteří se snadno nechali napálit od místních obyvatel. Cílem samozřejmě bylo dodat Filipíncům národní sebevědomí a zlepšit jejich morálku tváří v tvář japonské okupaci provázené řadou brutálních represí. 

 

Kterak Batman (ne)bojoval s teroristy

Potenciál komiksu jako válečné propagandy se ovšem nevyčerpal ve 2. světové válce. Komiks byl a je k propagandistickým účelům využíván i v dosud neukončené sérií vojenských kampaní vůči muslimským militantům, kterou administrativa prezidenta Bushe jr. nazvala Válkou s terorem.

Útoky 11. září přinesly USA velkou ránu nejen počtem obětí, ale i svou symbolikou – najednou to začalo vypadat, že Američané nejsou v takovém bezpečí, jak si dosud mysleli. Tvůrci komiksů se pak zákonitě potřebovali vypořádat s otázkou, proč tragédii nezabránili jejich superhrdinové. A zároveň se snažili vyzdvihnout hrdinství záchranářů a hasičů, kteří po pádu budov WTC nasazovali své životy při snaze zachránit přeživší.Vzniklo tak několik komiksů, které přímo vyzdvihovaly práci hasičů, jimž superhrdinové jako Superman či Spider-man „pouze“ asistovali.

Po vzoru druhoválečného komiksu o japonském plukovníku Ichim také nechala americká armáda vyrobit arabsky psaný komiks Šestá brigáda, který vyzdvihoval boj Američany zavedených iráckých bezpečnostních složek proti bojovníkům al-Ká’idy a militantům loajálním k svrženému diktátoru Husajnovi. Bylo to třeba, neboť mnoho Iráčanů tehdy vnímalo americkou přítomnost negativně. 

Zvláštní pozornost si vysloužil komiks Holy Terror od komiksového klasika Franka Millera (pár měsíců po napsání tohoto textu vyšel i v češtině pod názvem Teror ve jménu víry). V komiksu vyznačujícím se velmi chaotickou a agresivní kresbou měl proti muslimským teroristům původně stanout Batman, ale nakonec byl ve své pozici vystřídán novým superhrdinou Fixerem (v české verzi Správkařem). Dílo bylo přijato velice rozporuplně – neexistovala ani shoda o tom, nakolik samo reflektuje svůj propagandistický rozměr a antimuslimský sentiment (Miller sám komiks přirovnával právě k druhoválečným komiksům, v nichž superhrdinové bojovali s nacisty).  

Matoucí je třeba už úvodní citát „Jestli potkáš nevěřícího, zabij jej“, který je přisouzen islámskému proroku Muhammadovi. Ve skutečnosti jde totiž o parafrázi buddhistického pořekadla („Jestli potkáš Buddhu, zabij jej“) se symbolickým významem. Jak to ale interpretovat? Jde o hloupý omyl? Subverzivní prvek? Ironické srovnání učení islámu a buddhismu? Sám bych na to nedovedl s jistotou odpovědět.

 

Dobrodružství Kapitána Iráka

Pozoruhodným způsobem využívá ikonografii amerického superhrdinského komiksu k vyjádření ideologických postojů brazilský kreslíř a karikaturista Carlos Latuff. Tento přesvědčený socialista a anti-imperialista se soustavně velmi ostře vymezuje proti zahraniční politice USA a s ještě větší razancí se opírá do Izraele a jeho nakládání s palestinským obyvatelstvem. 

Ne však verbálně, ale zejména prostřednictvím svých karikatur, v nichž prokazuje obdivuhodnou kreativitu a smysl pro vizuální zkratku. V souvislosti s americkou invazí do Iráku v roce 2003 představil sérii karikatur, na nichž využívá klasických motivů z komiksů o superhrdinech, ale zcela je převrací tak, aby jejich vyznění bylo protiamerické. 

Superman, vnímaný jako jeden ze symbolů Ameriky, je tak například na jeho karikaturách zabit Husajnovými vojáky. A namísto Kapitána Ameriky je Latuffovým hrdinou Kapitán Irák (oděný do irácké vlajky a tradičního arabského šátku kufíja), který přes marný odpor amerických vojáků unáší prezidenta Bushe přímo z Oválné pracovny Bílého domu.

Latuff také nakreslil řadu krátkých stripů v rámci série nazvané Tales of Iraq War (Příběhy z irácké války), v nichž buď převrací póly americké propagandy a ukazuje irácké bojovníky jako vítězné, nebo dramatizuje skutečné tragické případy, při nichž během americké invaze umírali iráčtí civilisté.

 

Tintin kolonialistou

Jedním z příkladů neintencionálního otištění ideologie do komiksu mohou být příběhy s kultovním Tintinem, které napsal a nakreslil Belgičan tvořící pod pseudonymem Hergé. Hned první publikovaný příběh Tintin v zemi Sovětů ukazuje Sovětský svaz způsobem, který můžeme vnímat jako vtipnou (a jistě i trefnou) karikaturu, nicméně sám Hergé měl za to, že poměry v zemi ukazuje víceméně realisticky. Vycházel totiž z antikomunistických pamfletů, jejichž podjatost a ideologickou podmíněnost si ovšem neuvědomoval. 

Ještě markantnější je zachycení paternalistických kolonialistických stereotypů v Tintinovi v Kongu. Michal Uhl ve své bakalářské práci velmi dobře a přesvědčivě ilustruje, jak Tintitovi samotný fakt, že je bělochem, propůjčuje nejrůznější kompetence od lékařských po učitelské. Domorodí Konžané jsou oni kiplingovští „napůl děcka, napůl ďasové“, které je třeba učit a vychovávat. Jsou navíc kresleni v duchu karikaturistického stereotypu blackface, který až absurdním způsobem zdůrazňuje charakteristické somatické rysy černochů. 

Nejvýmluvnějším příkladem ideologického posunu od dob, kdy Tintin v Kongu vznikl, do dob dnešních, je ovšem pasáž, v níž se Tintin snaží ulovit nosorožce tak, že mu navrtá díru do zad a do ní vsune dynamit. Výbuch nosorožce zcela roztrhá, což Tintin komentuje konstatováním, že nálož byla příliš silná. Co bylo v době vzniku komiksu vtipem, dnes působí jako mimořádně brutální výjev a odstrašující příklad krutého zacházení se zvířaty. 

 

Kreslené deníky z Palestiny

Spíše subtilní ideologické podbarvení najdeme také v proslulém reportážním díle Joea Sacca Palestina. Autor své poznatky z okupovaného území Západního břehu Jordánu a Gazy sbíral v době první palestinské intifády, která sice byla provázena rozsáhlým násilím ze strany Palestinců i represemi ze strany Izraelců, avšak situace přeci jen byla o mnoho klidnější oproti vlně teroristických útoků a tvrdých izraelských vojenských operací, která přišla do regionu zhruba o deset let později.

Na komiksu je každopádně zajímavé, že zachycuje určitý vývoj. Autor se nejprve doznává k tomu, že se ztotožňuje s obecnými protipalestinskými předsudky, ale čím více Palestince poznává a poslouchá jejich příběhy, které se mu až vášnivě snaží vnutit, tím více empatie vůči nim projevuje. 

Sacco dokonce občas odbočuje i k poměrně dlouhým, psaným a fakticky orientovaným pasážím, v nichž v podstatě vyvrací mýty izraelského nacionalismu. Zajímavé přitom je, že se při této příležitosti strefuje zejména do levicových politiků, kteří bývají na Západě obvykle vnímáni jako ti smířlivější a upřímněji usilující o mírumilovné řešení konfliktu.

Autor konceptu orientalismu a vášnivý bojovník za palestinskou emancipaci Edward Said v předmluvě k soubornému vydání Palestiny píše, že komiks je médiem, které často zobrazuje to, co v mainstreamové kultuře zůstává skryto a dává hlas těm, kterým jinak nikdo nenaslouchá. 

Pro Saccovo dílo toto tvrzení platí stroprocentně. A můžeme mu přičíst k dobru, že svou kreslenou formou se otevřeně přiznává k jistému autorskému zkreslení a perspektivě, která není a nemůže být objektivní. Klasické televizní dokumenty nebo psané reportáže takové také nejsou, ale na rozdíl od komiksu se k tomu nepřiznávají.

Autor: Miroslav Libicher | čtvrtek 22.10.2015 17:34 | karma článku: 10,89 | přečteno: 668x
  • Další články autora

Miroslav Libicher

Japonští pornoherci se počítají na desítky. Zahraniční zájemci o jejich práci na miliony

Provozovatelé anglojazyčných webů, které se věnují japonské pornografii, uvádějí, že velmi často dostávají zprávy od mužů z celého světa, kteří se zcela vážně ptají, co mají dělat, aby mohli v Japonsku působit jako pornoherci.

15.8.2022 v 18:13 | Karma: 8,42 | Přečteno: 396x | Diskuse| Společnost

Miroslav Libicher

Visa a MasterCard chrání naši počestnost - hanbaté filmy z Japonska už si nekoupíme

Hlavním světovým regulátorem trhu s pornografií nejsou zákonodárci, ale provozovatelé platebních služeb.

14.8.2022 v 15:59 | Karma: 11,27 | Přečteno: 481x | Diskuse| Společnost

Miroslav Libicher

Yua Mikami – idol z filmů pro dospělé

...aneb o nejvýznamnější světové pornoherečce, kterou jste (nejspíš) dosud neznali a znát byste ji měli.

14.2.2022 v 13:48 | Karma: 13,64 | Přečteno: 1298x | Diskuse| Kultura

Miroslav Libicher

Kterak Indové kolonizují Západ

...aneb (původně školní) esej mapující užívání "cool estetiky" v hindském populárním filmu.

22.11.2014 v 13:46 | Karma: 8,97 | Přečteno: 647x | Diskuse| Kultura

Miroslav Libicher

"Co máš pod tou blůzkou?"

...aneb o filmové cenzuře v Indické republice a jejích ideologických východiscích.

19.11.2014 v 16:46 | Karma: 9,11 | Přečteno: 1445x | Diskuse| Kultura

Miroslav Libicher

Co nám feministky (nechtíc) prozradily o hráčích videoher?

Co máte udělat, chce-li být zavalení výhrůžkami smrtí? Kupodivu nemusíte napsat Satanské verše, natočit Poslední pokušení Krista nebo namalovat polonahou Matku Indii. Americká mediální kritička Anita Sarkeesian se na vlastní kůži přesvědčila, že úplně stačí natočit sérii videoblogů věnovanou analýze genderových stereotypů ve videohrách.

17.11.2014 v 18:07 | Karma: 13,88 | Přečteno: 1229x | Diskuse| Kultura

Miroslav Libicher

Jak muslimové hajlují a šíří neonacismus

Muslimové jsou známí spojenci nacismu. Ba nejen spojenci, ale dokonce i inspirátoři - když Hitler přemýšlel, co udělat s Židy, inspiroval se koránským textem, genocidou Arménů (která byla čistě islámským aktem a vůbec nesouvisela s válečnou situací) i radami antisemitského radikála Amína Husejního, který jakožto jeruzalémský muftí (dosazený Brity) vhodně reprezentoval postoje všech muslimů od Maroka přes Albánii až po Indonésii.

29.6.2014 v 17:14 | Karma: 31,60 | Přečteno: 2600x | Diskuse| Ostatní

Miroslav Libicher

Islamofobie předmětem kritické diskurzivní analýzy

Diskuze kolem případu dvou muslimek, které kvůli zákazu nosit šátky opustily střední zdravotnickou školu v Praze, už sice utichly, nicméně to samé nelze říct o širších diskuzích o muslimech a "anti-muslimech" z řad českých občanů. Proto jsem se rozhodl zveřejnit zde text, který se týká výše zmíněné kauzy a poodhaluje také diskurzivní strategie uživané českými odpůrci islámu.Článek je upravenou verzí mé školní práce, jejímž předmětem byla kritická diskurzivní analýza (CDA). Téma i konkrétní text k analýze jsem si zvolil sám. Jelikož jde o můj úplně první pokus o kritickou analýzu diskurzu a nemám žádné lingvistické vzdělání (studuji mediální studia), prosím čtenáře, aby si na základě tohoto textu nedělali představu ani o CDA, ani o úrovni našeho vysokého školství :)

11.2.2014 v 16:46 | Karma: 18,80 | Přečteno: 3193x | Diskuse| Ostatní

Miroslav Libicher

O muslimské nenávisti, víře, svobodě slova a cestovních zavazadlech

Se svým blogerským kolegou Lukášem Lhoťanem poměrně vydatně komunikuji již od doby, kdy byl znám jako jakýsi neoficiální mluvčí českých "liberálních" muslimů a v přátelském duchu jsem se s ním setkal i nedlouho poté, co se stal křesťanským islamoklastem - tedy zaníceným a nekompromisním kritikem islámu. Ač se stavím značně kriticky k jeho současnému mediálnímu působení, v rámci něhož osobní spory se svým někdejším "šéfem" (a snad i přítelem) Muneebem Alrawim povýšil do roviny souboje civilizací, zatím jsem neměl potřebu reagovat na žádnou z jím vyhlášených žaboyších válek vlastním článkem. Tentokrát tak poprvé činím - ne proto, že bych současnou "kauzu" považoval za závažnější než byly ty předchozí, ale spíše proto, že chci mít po ruce nějakou ucelenou reakci, na niž bych mohl odkazovat v množících se internetových diskuzích.

10.9.2013 v 9:26 | Karma: 13,42 | Přečteno: 1653x | Diskuse| Společnost

Miroslav Libicher

Indické filmy, u nichž se našinec může dmout vlasteneckou pýchou

Copak vy jste nevěděli, že bollywoodské filmy se točí i v Česku, jezdí v nich česká auta a tančí česká děvčata?

6.5.2012 v 9:12 | Karma: 14,68 | Přečteno: 3040x | Diskuse| Kultura

Miroslav Libicher

Indická filmová klasika (konečně) na DVD

Melodrama, spektakulární taneční scény, blyštivé kostýmy a pořádná porce nadsázky - tak si spousta lidí představuje indickou kinematografii a někteří ji takto z vlastních zkušeností i znají. Ve stínu velkých indických filmových průmyslů jako je Bollywood, Kollywood a Tollywood se však skrývá i řada nekomerčních tvůrců, jejichž díla dýchají realismem, věnují se sociálním tématům a nesou podobné znaky jako například snímky nového tureckého filmu nebo íránské a rumunské nové vlny.

27.4.2012 v 14:17 | Karma: 11,08 | Přečteno: 1038x | Diskuse| Kultura

Miroslav Libicher

Teroristé, rozvraceči a jiní Pákistánci

...aneb Zevrubně o reprezentaci muslimů v současném bollywoodském filmu, část druhá.

14.4.2012 v 10:12 | Karma: 10,10 | Přečteno: 1105x | Diskuse| Kultura

Miroslav Libicher

Chvála videorekordéru a (softcore) pornografie

Nelze než litovat dnešní školou povinné mládeže, že nevyrůstala v oné euforické atmosféře 90. let minulého století, kdy byl všechen veřejný i mediální prostor doslova nasáklý vyhladovělou touhou po všem, co předchozí režim lidu upíral. V České televizi běžel Receptář pro podnikatele a slova jako "kapitalismus" a "komerce" se užívala v takových kontextech, že i malí caparti, co jejich obsahu pranic nerozuměli, tušili, že musí jít o něco nesmírně cool. Videopůjčovny a posléze i televizní kanály zaplavily americké akční filmy, jejichž hrdinům se brzy pokusil přiblížit i Jirka Krampol s Paľem Haberou. V našlapaných hitparádách si každý čágo-bélo šílenec mohl vybrat třeba mezi vlasteneckým bigbítem a neortodoxní taneční hudbou z ciziny. A co je hlavní - všechny tyto kulturní vymoženosti byly prostoupeny nahotou a erotikou.

3.4.2012 v 15:03 | Karma: 20,59 | Přečteno: 2522x | Diskuse| Ostatní

Miroslav Libicher

Zločinci, separatisté a násilníci

...aneb Zevrubně o reprezentaci muslimů v současném bollywoodském filmu, část prvá.

19.3.2012 v 14:07 | Karma: 12,70 | Přečteno: 1108x | Diskuse| Kultura

Miroslav Libicher

Indický Ra.One je jako tančící terminátor

Mr. India (1987) se dokázal pouze zneviditelnit , Krrish (2006) zase většinu své mamutí síly zužitkovával k tančení či svádění děvčat a Shaktimaan (1997), jenž svých schopností nabyl díky hinduistickým meditacím a rituálům, vystupoval pouze v televizním seriálu a na stříbrné plátno se promeditovat nedokázal. Zkrátka a jednoduše - prostředí indického filmu superhrdinům nikdy příliš nepřálo. O změnu situace se pokusil nákladný a kvalitními triky podpořený snímek Ra.One, jehož recenzi v tomto článku přináším.

6.1.2012 v 12:59 | Karma: 15,91 | Přečteno: 1863x | Diskuse| Kultura

Miroslav Libicher

Teroristé i oběti xenofobie - muslimové očima moderního Bollywoodu

...aneb kterak muslimové oblékli arabské šátky, sestrojili islámské bomby a začali poslouchat hudbu pro uspávače hadů.

15.12.2011 v 11:58 | Karma: 12,78 | Přečteno: 1398x | Diskuse| Kultura

Miroslav Libicher

Půlměsíc a kladivo-muslimové očima sociálně angažovaného Bollywoodu

...aneb jak muslimové přestali pro indické filmaře představovat minulostí žijící aristokraty a stali se integrální součástí pracujícího lidu.

13.11.2011 v 9:30 | Karma: 12,44 | Přečteno: 1258x | Diskuse| Kultura

Miroslav Libicher

Navábové, kurtizány a teroristé - muslimové očima Bollywoodu

Billionaires, bombers, belly dancers* - tedy miliardáři, bomboví atentátníci a břišní tanečnice - to jsou tři základní stereotypy, které při zobrazování muslimů a Arabů (obě skupiny jsou v západní popkultuře soustavně mylně ztotožňovány) uplatňuje americký Hollywood a každý našinec se o tom snadno může přesvědčit při návštěvě kina nebo po zapnutí televize. Přirozeně daleko méně známý, ale o to zajímavější je vývoj, jímž si obraz muslimů prošel v historii mohutné kinematografie Indie - země, která hostí jednu z největších muslimských komunit na světě a jejíž filmová tvroba je v řadě států s muslimskou majoritou velice populární.

4.10.2011 v 10:47 | Karma: 10,54 | Přečteno: 1409x | Diskuse| Kultura

Miroslav Libicher

Šaháda před i za kamerou - muslimští tvůrci v Bollywoodu

Kdo četl moji blogovou minisérii 'Alláh v kraji Matky Indie' už dobře ví, že indičtí muslimové jsou nedostatečně zastoupeni v parlamentu, ve zdravotnictví, v řadách armády i police, mezi učitely... no, vlastně téměř všude. V jednom důležitém odvětví indického života však mají stoupenci Alláha a proroka Mohameda zastoupení naopak dispropočně veliké a výrazně ovlivňují jeho podobu - jedná se o indickou filmovou tvorbu.

5.9.2011 v 16:51 | Karma: 10,94 | Přečteno: 1778x | Diskuse| Kultura

Miroslav Libicher

Alláh v kraji Matky Indie VI. - Tisíce Bin Ládinů?

"Je proti nám veden džihád s cílem přeměnit Hindustán na islámský stát", "minoritní komunita se dnes snaží zničit komunitu majoritní", "Americe dělal problémy jediný Bin Ládin, zatímco my máme v ulicích tisíce Bin Ládinů (...) a k tomu dvě stě tisíc mullů, kteří dnem i nocí šíří v mešitách a madrasáh jed terorismu". I těmito přepjatými výroky vyjadřovali představitelé hindských nacionalistů své obavy z neloajality a militantnosti indických muslimů. Jejich silná slova ovšem těžko odrážejí skutečnou situaci. Narozdíl od svých pákistánských souvěrců* se totiž muslimové v Indii nezdají být příliš vábeni mezinárodním džihádistickým voláním do zbraně a vlastenecké cítění jim nejspíš také nechybí.

26.8.2011 v 14:47 | Karma: 11,23 | Přečteno: 1523x | Diskuse| Politika
  • Počet článků 59
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2073x
Absolvent marketingových komunikací (Bc.) a mediálních studií (Mgr.), fanoušek (nejen) indické kinematografie a neúnavný diskutér...